Seperti yg saya nyatakan di dalam part sebelumnya, apabila kita ingin membuat lebuhraya, kita perlu ada sebuah syarikat (dalam kes ini adalah KLJKSB), dan juga dana.
Andaikan saya adalah Pengarah Urusan KLJKSB dan saya ingin membuat lebuhraya tersebut, apa yg perlu saya buat? Seperti yg saya katakan sebelum ni kertas kerja. Namun saya bukanlah org yg berkemahiran. Saya perlulah melantik pakar-pakar dalam bidang2 tersebut.
(Ini kalau saya pengarah urusan syarikat tersebutla..)
Sebagai pengarah urusan, ada 2 pakar penasihat (konsultan) yg perlu dilantik untk menasihati saya;
a) Jurukur Berlesen dan bertauliah
b) Perancang Bandar
c) Jurutera Trafik
Saya akan lantik Jurutera Trafik sebagai S.O. atau superintending officer atau pihak yg mewakili saya dalam semua hal berkaitan projek ini. Jurutera Trafik harus menetapkan jajaran jalan/alignment, bilangan jambatan, tol, susur keluar, R&R dan lain2 perkara basic patut ada pada sesebuah lebuhraya. Selepas itu, Jurukur lesen dan perancang bandar akan meminta kelulusan dari setiap majlis perbandaran di mana lebuhraya tesebut lalu, atau pihak pemunya tanah atas kelulusan dan bayaran pampasan sehinggalah tanah tersebut diserahkan kepada saya untuk dijalankan projek di atasnya. Jurukur juga perlulah membuuat survey drawing untuk mengetahui kerja-kerja tanah yg perlu dilakukan.
Selepas tanah telah diserahkan kepada saya, pampasan telah diberikan kepada pemunya tanah, (kalau masih dalam prosiding pun itu pejabat tanah punya hal....yg pntg saya dh dpt tanah untuk dimajukan), jurukur dah buat survey alignment jalan. Sekarang tugas saya adalah melantik :-
a) Jurutera Awam
b) Jurukur Kuantiti (QS)
c) Perunding Alam Sekitar.
Mesyuarat yg pertama pun diadakan;Saya akan memberikan lukisan survey kepada jurutera awam untuk dia design jalan tersebut, melantik sub-konsultan utk kerja2 awalan spt contoh jurutera geoteknikal dll. Manakala QS akan membuat anggaran perbelanjaan awal berdasarkan maklumat yg ada. Manakala perunding alam sekitar akan berbincang dengan Jabatan Hutan sekiranya lebuhraya itu melalui kawasan hutan simpan, pihak negeri jika melalui kawasan simpanan air dan lain2 lagi yg mana melibatkan alam sekitar.
Setelah data geoteknikal telah didapati, harga awalan telah dianggarkan. Tugas seterusnya adalah melantik kembali panel2 di atas untuk kerja-kerja detailing. Kadangkala saya akan melantik konsultan yg sama, kdg2 ada konsultan yg kurang kemahiran dlm kerja-detailing dan mungkin perlu melantik konsultan berlainan.
Maka bermulalah kerja-kerja detailing, spt cth :- jurutera awam akan mula melukis jambatan, jalan, pondok tol, dll secara detail, selepas itu diberi ke QS untuk diisu BQ. Ini semua untuk diberikan kepada kontraktor yang akan dilantik nanti.
Apabila semuanya telah siap, maka sampailah masa2 yg ditunggu2, tender akan dibuka dan kontraktor akan dilantik. Apabila kontraktor telah berjaya dilantik, kontraktor akan memulakan kerja.
Tamatlah sebuah cerita
Andaikan saya adalah Pengarah Urusan KLJKSB dan saya ingin membuat lebuhraya tersebut, apa yg perlu saya buat? Seperti yg saya katakan sebelum ni kertas kerja. Namun saya bukanlah org yg berkemahiran. Saya perlulah melantik pakar-pakar dalam bidang2 tersebut.
(Ini kalau saya pengarah urusan syarikat tersebutla..)
Sebagai pengarah urusan, ada 2 pakar penasihat (konsultan) yg perlu dilantik untk menasihati saya;
a) Jurukur Berlesen dan bertauliah
b) Perancang Bandar
c) Jurutera Trafik
Saya akan lantik Jurutera Trafik sebagai S.O. atau superintending officer atau pihak yg mewakili saya dalam semua hal berkaitan projek ini. Jurutera Trafik harus menetapkan jajaran jalan/alignment, bilangan jambatan, tol, susur keluar, R&R dan lain2 perkara basic patut ada pada sesebuah lebuhraya. Selepas itu, Jurukur lesen dan perancang bandar akan meminta kelulusan dari setiap majlis perbandaran di mana lebuhraya tesebut lalu, atau pihak pemunya tanah atas kelulusan dan bayaran pampasan sehinggalah tanah tersebut diserahkan kepada saya untuk dijalankan projek di atasnya. Jurukur juga perlulah membuuat survey drawing untuk mengetahui kerja-kerja tanah yg perlu dilakukan.
Selepas tanah telah diserahkan kepada saya, pampasan telah diberikan kepada pemunya tanah, (kalau masih dalam prosiding pun itu pejabat tanah punya hal....yg pntg saya dh dpt tanah untuk dimajukan), jurukur dah buat survey alignment jalan. Sekarang tugas saya adalah melantik :-
a) Jurutera Awam
b) Jurukur Kuantiti (QS)
c) Perunding Alam Sekitar.
Mesyuarat yg pertama pun diadakan;Saya akan memberikan lukisan survey kepada jurutera awam untuk dia design jalan tersebut, melantik sub-konsultan utk kerja2 awalan spt contoh jurutera geoteknikal dll. Manakala QS akan membuat anggaran perbelanjaan awal berdasarkan maklumat yg ada. Manakala perunding alam sekitar akan berbincang dengan Jabatan Hutan sekiranya lebuhraya itu melalui kawasan hutan simpan, pihak negeri jika melalui kawasan simpanan air dan lain2 lagi yg mana melibatkan alam sekitar.
Setelah data geoteknikal telah didapati, harga awalan telah dianggarkan. Tugas seterusnya adalah melantik kembali panel2 di atas untuk kerja-kerja detailing. Kadangkala saya akan melantik konsultan yg sama, kdg2 ada konsultan yg kurang kemahiran dlm kerja-detailing dan mungkin perlu melantik konsultan berlainan.
Maka bermulalah kerja-kerja detailing, spt cth :- jurutera awam akan mula melukis jambatan, jalan, pondok tol, dll secara detail, selepas itu diberi ke QS untuk diisu BQ. Ini semua untuk diberikan kepada kontraktor yang akan dilantik nanti.
Apabila semuanya telah siap, maka sampailah masa2 yg ditunggu2, tender akan dibuka dan kontraktor akan dilantik. Apabila kontraktor telah berjaya dilantik, kontraktor akan memulakan kerja.
Tamatlah sebuah cerita
Ulasan
saya nak tanya biasanya apa scope traffic engineer?
untuk interview jawatan ini apa yang saya perlu prepare?
Catat Ulasan
Terima Kasih untuk setiap ulasan.