Langkau ke kandungan utama

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Lean Concete G10 (Biasa digunakan sebagai konkrit melepa, tidak mempunyai kekuatan untuk menanggung beban)
G10 ( 1 : 3.92 : 5.62)
Cement : 50kg (1 bag)
20 mm Aggregate : 169kg
12.5 mm Aggregate : 112kg
River sand : 196kg
Total water :  44liter
Fresh concrete density: 2398 Kg/M 3

G20 banyak digunakan untuk bangunan2 kecil, rumah setingkat, dll
G20 ( 1 : 2.48 : 3.55) 
Cement : 50kg (1 bag)
20 mm Aggregate : 107 kg
12.5 mm Aggregate : 71 kg
River sand : 124 kg
Total water : 28 liter
Admixture : 350gram dimasukkan dalam simen (admixture bertujuan untuk menambah kebolehkerjaan konkrit)
Fresh concrete density: 2430 Kg/ M 3

G25 banyak digunakan untuk bangunan-bangunan tinggi, sperti lebih dari setingkat dan mungkin juga digunakan di bangunan-bangunan tinggi.
G25 ( 1 : 2.28 : 3.27)
Cement : 50 Kg
20 mm Aggregate : 98 kg
12.5 mm Aggregate : 65.4 kg
River sand : 114 kg
Total water : 27.5 liter
Admixture : 300 gram
Fresh concrete density: 2414 Kg/ M 3
G30 banyak digunakan sebagai struktur asas, tapak dan terletak di bawah tanah.
G30 ( 1 : 2 : 2.87)
Cement : 50 kg
20 mm Aggregate : 86 kg
12.5 mm Aggregate : 57 kg
River sand : 100 kg
Total water : 25 liter
Admixture : 0.7% atau 350 gram
Fresh concrete density: 2420 Kg/ M 3
G35 adalah konkrit istimewa, digunakan banyak di tangki-tangki air dan struktur istimewa begitu juga dengan gred2 seterusnya.........
G35 ( 1 : 1.79 : 2.57)
Cement : 50 kg
20 mm Aggregate : 77 kg
12.5 mm Aggregate : 51 kg
River sand : 90 kg
Total water : 25 liter
 Admixture : 0.7% atau 350 gram
Fresh concrete density: 2400 Kg/ M 3

G40 ( 1 : 1.67 : 2.39) 
Cement : 50 kg
20 mm Aggregate : 72 kg
12.5 mm Aggregate :  48 kg
River sand : 84 kg
Water : 22 liter
Admixture : 0.7% atau 350 grm

G45 ( 1 : 1.58 : 2.26) 
Cement : 50 kg
20 mm Aggregate : 68 kg
12.5 mm Aggregate : 45 kg
River sand : 79 kg
Water : 22 liter
 Admixture : 0.7% atau 350 grm


G50 ( 1 : 1.44 : 2.23)
Cement :  50 kg
20 mm Aggregate : 67 kg
12.5mm Aggregate : 45 kg
River sand : 72 kg
Water 18 liter 
 Admixture : 1.20% atau 600grm 
 Micro silica : 30 Kg (microsilica bertujuan mengawal suhu yang terlampau tinggi akibat kandungan simen yang tinggi)
Super flow 6.7% atau 3.35kg (super flow pula bertujuan 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fu

Ciri - Ciri Rekaan Jalan

Sebelum ni kita sembang-sembang pasal sejarah jalan. Kali ni kita sembang pasal macamana jalan zaman sekarang dibuat. Jalan zaman sekarang dibuat banyaknya berdasarkan idea Macadam di mana jalan tu di condongkan sedikit untuk pengaliran air ke tepi jalan, di samping menggunakan batuan pelbagai saiz untuk menanggung beban kenderaan dari atas. Sebelum sesuatu jalan dibina dan direkabentuk, ia perlulah mempunyai cirri-ciri berikut :- 1) Ia mestilah kuat dan mempunyai ketebalan yang cukup untuk menahan beban kenderaan berat yang akan lalu di atasnya. 2) Ia mestilah mempunyai permukaan berbatu yang kasar untuk mengelakkan berlakunya kes kenderaan mudah tergelincir. (ini sebenarnya mempunyai kelemahan kepada penunggang2 motosikal sekiranya terjatuh akan menyebabkan kulit mudah terluka, namum setelah kajian2 demi kajian dibuat, lebih baik dibuat permukaan kasar kerana kemalangan yang terjadi akibat kenderaan berat tergelincir akibat permukaan jalan tidak kasar terutama pada waktu hujan, kem