Langkau ke kandungan utama

Kursus-kursus Pembinaan

Sila hubungi 016-5186074 untuk pertanyaan lanjut mengenai kursus-kursus pembinaan yang ingin anda sertai atau iklankan.

Nama Kursus : PRIMAVERA P6 FOR CONSTRUCTION
Lokasi : SHAH ALAM.
Tarikh : 5 & 6 September 2019
Mata : 20 Mata CCD

Nama Kursus : PROJECT PLANNING & CONTROLLING FOR CONSTRUCTION USING MICROSOFT PROJECT (INTERMEDIATE)
Lokasi : SHAH ALAM
Tarikh : 7 & 8 September 2019
Mata : 20 Mata CCD

Nama Kursus : QUALITY MANAGEMENT (QAQC) MODULE 01 FOR CONSTRUCTION
Lokasi : SHAH ALAM
Tarikh : 14 September 2019
Mata : 10 Mata CCD

Nama Kursus : QLASSIC AWARENESS COURSE (KURSUS KESEDARAN QLASSIC0
Lokasi : SHAH ALAM
Tarikh : 20 September 2019
Mata : 10 Mata CCD

Nama Kursus : KURSUS PEMATUHAN KEPADA PERUNDANGAN DAN KESELAMATAN KERJA-KERJA ELETRIK
Lokasi : SHAH ALAM
Tarikh : 21 & 22 September 2019
Mata : 20 Mata CCD

Nama Kursus : KURSUS PENGENALAN IBS DAN PENGURUSAN PROJEK IBS
Lokasi : SHAH ALAM
Tarikh : 27 September 2019
Mata : 10 Mata CCD

Nama Kursus : PENGURUSAN KESELAMATAN & KESIHATAN UNTUK INDUSTRI PEMBINAAN (OSH MANAGEMENT)
Lokasi : SHAH ALAM
Tarikh : 28 September 2019
Mata : 10 Mata CCD

Nama Kursus : THE APPLICATION OF FIRE SEAL MATERIAL TO MEET BOMBA REQUIREMENT, CRITERIA & CASE STUDY FOR BUILDING IN CONSTRUCTION
Lokasi : INTERNATIONAL YOUTH CENTER (IYC)
Tarikh : 19 October 2019
Mata : 2 CPD BEM, 1 CPD LAM, 5 CCD CIDB

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar??

Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya??

Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive.

Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... SETIAP …

Premix

Kaedah membuat asas jalan (roadbase) hampir sama dengan kaedah subbase, cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase. Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A (Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah.



Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase, makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fungsi Base c…

Pembetung (Part 1)

Pembetung (ejaannya pembetung bukan pembentung) atau dalam bahasa inggerisnya culvert telah lama digunakan oleh orang purba untuk mengalirkan air... Maksud pembetung ialah saliran air berongga yg digunakan untuk mengalirkan air samada air bersih atau kumbahan... Biasanya org dulu menggunakan buluh...sebab itu wujud perkataan Buluh Betung... tetapi perkataan betung jarang digunakan sebab bukannya orang faham pun....

Dalam istilah kejuruteraan, pembetung ini biasanya mempunyai 2 kegunaan....pertama untuk sistem kumbahan dan kedua untuk perparitan.... Pembetung dlm jurutera pula lbh khusus kpd saliran air bwh tanah shj...

Di malaysia terdapat 2 jenis pembetung yg sering digunakan dalam perparitan......yg pertama pembetung paip, yg kedua pembetung kekotak... Biasanya kedua2nya diperbuat dari konkrit..kenapa konkrit?? Sistem perparitan biasanya terletak di tepi2 jalan dalam bentuk longkang.... apabila parit ini terpaksa merentasi jalan.....parit2 ini biasanya bertukar dari bentuk longkang ke…