Langkah 3 : Kerja di Tapak
IL berbeza dengan FEL... apa benda tu? Invert level berbeza dengan Finish Excavation Level. Finish Excavation Level adalah untuk kegunaan tapak, tetapi perlulah diingat, walaupun untuk kegunaan di tapak, ia mestilah ditentukur di atas kertas dahulu. FEL boleh diketahui dengan berdasarkan Invert level. FEL adalah aras terakhir korekan, di mana jika menggunakan jengkaut, itulah aras terakhir sebelum korekan berhenti.
IL berbeza dengan FEL... apa benda tu? Invert level berbeza dengan Finish Excavation Level. Finish Excavation Level adalah untuk kegunaan tapak, tetapi perlulah diingat, walaupun untuk kegunaan di tapak, ia mestilah ditentukur di atas kertas dahulu. FEL boleh diketahui dengan berdasarkan Invert level. FEL adalah aras terakhir korekan, di mana jika menggunakan jengkaut, itulah aras terakhir sebelum korekan berhenti.
Bagaimana ingin memberitahu kepada pengendali jengkaut supaya mengorek sehingga FEL. Kerja ini perlu dilakukan di atas kertas, sebelum korekan dilakukan, ingat tak saya ada sebutkan pasal peg/pancang di bahagian 1 sebelum ni?
Pertama sekali kita perlu mengetahui apakah beza antara IL tolak bedding? Bila dah dapat jawapan, itulah FEL.
Aras asal tanah sekarang di tapak dipanggil EGL. EGL hendaklah ditolak dengan FEL untuk setiap peg, jadi kita akan dapat kedalaman korekan untuk setiap peg.
Sewaktu hari korekan, beritahu secara kasar kepada penyelia tapak/pengendali jengkaut maklumat kedalaman korekan, arahkan seorang penyelia untuk menjaga kedalaman korekan dengan menggunakan sebatang kayu bersenggat dengan ukuran.
Langkah 4.
Parit FEL yang telah dikorek, tanahnya akan tergembur akibat gigi jengkaut. Tanah yang tergembur ini perlu diratakan/dimampatkan untuk kerja2 seterusnya, fungsinya adalah untuk menyediakan asas yang kuat apabila meletakkan pembetung nanti.
Ini adalah salah satu mesin penggelek tanah yang digunakan untuk memampat. Kelebaran penggelek ini adalah 1 meter. Wbp, seandainya paritnya kecil pemampat yang lebih kecil boleh digunakan macam dalam gambar di bawah.
Selepas penyendal diletakkan, bolehlah mengambus terus sampai ke aras tanah sedia ada.
NOTA KAKI : Biasanya kerja ni semua perlu dilakukan dalam masa yang sama, ini adalah untuk mengelakkan seandainya hujan turun, air akan bertakung dalam parit tu. Tetapi sekiranya, kerja2 tersebut tidak boleh dilakukan dalam jangkamasa pendek, sekurang2nya cuba tutup permukaan FEL supaya tanahnya tidak jadi lecah dan kemudian banyak kerja perlu dilakukan untuk membersih kemudian. Bagaimana? Selepas korekan dilakukan, lapiskkan permukaan FEL dengan lean concrete setebal 50mm/pasir setinggi 100mm dan sediakan pam air sekiranya hujan, gunakan pam tersebut.
Pertama sekali kita perlu mengetahui apakah beza antara IL tolak bedding? Bila dah dapat jawapan, itulah FEL.
Aras asal tanah sekarang di tapak dipanggil EGL. EGL hendaklah ditolak dengan FEL untuk setiap peg, jadi kita akan dapat kedalaman korekan untuk setiap peg.
Sewaktu hari korekan, beritahu secara kasar kepada penyelia tapak/pengendali jengkaut maklumat kedalaman korekan, arahkan seorang penyelia untuk menjaga kedalaman korekan dengan menggunakan sebatang kayu bersenggat dengan ukuran.
Langkah 4.
Parit FEL yang telah dikorek, tanahnya akan tergembur akibat gigi jengkaut. Tanah yang tergembur ini perlu diratakan/dimampatkan untuk kerja2 seterusnya, fungsinya adalah untuk menyediakan asas yang kuat apabila meletakkan pembetung nanti.
Ini adalah salah satu mesin penggelek tanah yang digunakan untuk memampat. Kelebaran penggelek ini adalah 1 meter. Wbp, seandainya paritnya kecil pemampat yang lebih kecil boleh digunakan macam dalam gambar di bawah.
gambar dari www.urjadistributors.com
Setelah bedding diletakkan, (bedding adalah hamparan bawah tujuannya untuk melapisi pembetung supaya aras IL nya sekata), concrete haunching pula bolehlah diletakkan. Apakah haunching? haunching adalah penyendal supaya kedudukan pembetungnya tetap. Biasanya, pembetung paip yang mempunyai haunching ini kerana bentuknya bulat dan senang bergolek. Penyendal ni bergantung kepada lukisan pembinaan. Biasanya haunching ini separuh daripada paip, 2/3 atau 1/3 daripada kedalaman paip, ia boleh terdiri daripada pasir, konkrit, atau tanah.Selepas penyendal diletakkan, bolehlah mengambus terus sampai ke aras tanah sedia ada.
NOTA KAKI : Biasanya kerja ni semua perlu dilakukan dalam masa yang sama, ini adalah untuk mengelakkan seandainya hujan turun, air akan bertakung dalam parit tu. Tetapi sekiranya, kerja2 tersebut tidak boleh dilakukan dalam jangkamasa pendek, sekurang2nya cuba tutup permukaan FEL supaya tanahnya tidak jadi lecah dan kemudian banyak kerja perlu dilakukan untuk membersih kemudian. Bagaimana? Selepas korekan dilakukan, lapiskkan permukaan FEL dengan lean concrete setebal 50mm/pasir setinggi 100mm dan sediakan pam air sekiranya hujan, gunakan pam tersebut.
Perlu diingat, korekan yang terlampau dalam akan menyebabkan kemungkinan untuk runtuh. Jadi biasanya korekan yang melebihi 3 meter perlulah disangga. Sanggaan perlulah dilakukan dengan biasanya cerucuk keping.... macam dalam gambar di bawah.
gambar dari www.imeco.at
Sanggaan yang dilakukan dengan menggunakan cerucuk keping biasanya ada pengiraan tersendiri dan disahkan oleh Jurutera Professional.
Bahan untuk mengambus juga akan diberitahu samada menggunakan tanah atau pasir di dalam lukisan pembinaan, sekiranya tiada maklumat diperolehi, kambusan boleh dilakukan dengan tanah yang bersesuaian, boleh juga menggunakan tanah korekan tadi jika ia mematuhi spec (sila lihat bahagian suitable material). Tetapi, skiranya parit korekan penuh dengan air akibat hujan atau matair bawah tanah, gunakan pasir.
Bahan untuk mengambus juga akan diberitahu samada menggunakan tanah atau pasir di dalam lukisan pembinaan, sekiranya tiada maklumat diperolehi, kambusan boleh dilakukan dengan tanah yang bersesuaian, boleh juga menggunakan tanah korekan tadi jika ia mematuhi spec (sila lihat bahagian suitable material). Tetapi, skiranya parit korekan penuh dengan air akibat hujan atau matair bawah tanah, gunakan pasir.
Anda pernah tgk signboard mcm ni kat tepi lebuhraya? pernah bukan... kecik aje kat tepi highway tu... kalau lambangnya bulat mcm kat atas ni, itu bermaksud pembetung paip, kalau segi empat maksudnya... pembetung kekotakle...atau box culvert.
Jadi kalau kereta kita rosak sebab overheating, nak cari air, carila signboard ni, insyallah ada air.
Ulasan
Sunora sabahan
Emel: suhaidy501@gmail.com
Catat Ulasan
Terima Kasih untuk setiap ulasan.