Langkau ke kandungan utama

Sejarah Jalan

Kali ni kita akan bincangkan pasal jalan berturap atau tarred road atau lebih dikenali di Malaysia sebagai premix (kalau nak diikutkan premix tu terlalu umum, tapi xpelah kalau disebut premix tu semua orang dalam sector pembinaan paham apa maksudnya senangla).

Teknologi jalan bermula agak lewat dari teknologi bangunan di mana jalan banyak dibangunkan apabila bermulanya perdagangan di antara terutama bandar-bandar yang mempunyai ketamadunan yang agak tinggi.

Secara semulajadinya, tanah tidak dapat bertindak sebagai jalan semulajadi kerana tanah itu sendiri tidak dapat menampung bebanan yang berat seperti kereta kuda dan wagon terutama pada waktu hujan. (jangan kata zaman dulu, zaman sekarang pun kalau hujan habis lecak tanah). Ini membuatkan orang dolu-dolu memikirkan bagaimana untuk memperbaiki keadaan jalan supaya perjalanan dari satu tempat ke satu tempat lebih cepat terutama bagi yang menggunakan kereta .

Jalan berturap yang pertama dibina di waktu ketamadunan sumeria 4000BC. Jalan ini diturap dengan batu.

Jalan yang diturap dengan batu-bata pula dimajukan pada waktu ketamadunan india pada seribu tahun selepas itu iaitu 3000BC.

Blueprint untuk jalanraya di dunia sekarang ini adalah berdasarkansebatang jalan yang dibuat di zaman rom iaitu 2000BC. Jalan sepanjang lbh krg 50km yg menghubungkan bandar dan pelabuhan di sebuah pulau di Greece. Jalan itu diturap dengan batu pasir (sandstone) setinggi 200mm dan mempunyai longkang di tepi jalan. Zaman tu dah dikira hi-tech la tu.


Lebih kurang cengginila bentuk jalannya. Ok gak bagi orang dulu-dulu.

Rome kemudiannya menggunakan teknologi ini selama 2800 tahun sehinggalah sewaktu zaman kegemilangan Islam. Walaubagaimanapun, batu-batu besar seperti gambar di atas yang mereka gunakan ada keburukannya, keburukannya apabila permukaan batuan yang tidak rata (ini akan jadi lebih buruk sekiranya dasarnya terdiri dari tanah berlumpur yang lembik) akan membahayakan pengguna jalan raya dan akan menyebabkan statistik kemalangan dalam Ops Sikap akan bertambah. Mereka cuba menyelesaikan masalah ini dengan menggunakan batu-batu kecil sebesar duit syiling 20sen, pun ada masalahnya juga, masalahnya ialah batu-batu kecil yang berterbangan apabila kereta dipandu laju dan batu-batu kecil akan menambah rintangan (kalau x percaya cuba bawak motor kat tepi pantai). Jadi, apa mau bikin?. Dalam perenggan seterusnya, saya akan ceritakan penyelesaian bijak sarjana-sarjana islam.

Orang-orang Islam mula memerhatikan bahawa penggunaan batu sebagai turapan jalan ada baik dan buruknya di negara2 padang pasir, terutamanya kepada khafilah yang membawa dagangan yang berat dan kereta-kereta kuda yang laju (jangan main2 pak arab ni, kereta kuda pun tarok turbo, rim 40”). Mereka mula memikirkan kaedah terbaik untuk mengikat batu-batu ini supaya walaupun pada kelajuan tinggi dan kenderaan berat, batu-batu turapan masih melekat di jalan. Mereka melakukan eksperimen dengan menyapu sejenis minyak yang biasa mereka sapu di permukaan bawah sampan untuk kalis air. Menurut fahaman mereka, minyak pekat ini apabila dituang ke atas batuan, ia akan melapisi batuan tu dan batuan tidak akan terbang walau apa keadaan sekalipun. Minyak itu dikenali dengan minyak tar. Dan, ya, eksperimen mereka berjaya, mereka menggunakan minyak itu selepas dari itu (Kajian ini dijalankan pada kurun ke-8 di Baghdad). Minyak merupakan elemen penting dalam pembinaan jalan raya selepas itu sehinggalah hari ini. Saya yakin, sampai hari ni, anda semua mesti panggil minyak di jalan raya tu minyak tar bukan??? Walaupun yang digunakan di atas jalan raya tu hari ni sebenarnya minyak bitumen,sejenis minyak yang disuling dari minyak petrol.

Masa-demi masa berlalu, benua eropah telah mengalami renaissance (nak tau apa tu renaissance, cari dalam internet, ini bukan nak cite subjek sejarah), teknologi2 dari semua ketamadunan telah diciplak oleh barat, termasuklah teknologi pembikinan jalan. Mereka mula memahami bahawa bahayanya air sekiranya dibiarkan bertakung di tengah jalan akan merosakkan jalan dan permukaan atas jalan hendaklah dilapisi dengan batu kecil yang tajam untuk mengelakkan permukaan jalan menjadi licin yang mana boleh menyebabkan terbabas.

Di antara pencipta barat yang banyak terlibat dalam pembinaan jalan adalah John Loudon McAdam. Sehingga hari ini, namanya diabadikan dalam kaedah pembinaan jalan Macadam. Beliau telah memperkenalkan kaedah di mana bahagian tengah jalan ditinggikan sedikit untuk membuatkan air hujan mengalir ke tepi jalan (kenape, x percaye? Cuba tengok jalan-2 raya betul2, anda akan nampak tengahnya lebih tinggi dari bahu jalan kecuali dekat corner). Beliau juga memperkenalkan batu akan dilapisi sebanyak 3 lapisan, yang bawah paling besar untuk menanggung beban dan batuan yang semakin kecil digunakan di atas. McAdam juga memperkenalkan kaedah memampatkan batuan tersebut dengan menggunakan mesin supaya batuan kecil di atas akan masuk di celah-batuan besar di bawah dan menyebabkan jalan itu menjadi padat. Semenjak itu, rekaan beliau digunakan sebagai rekaan asas untuk semua jalan2 raya di dunia. Boleh dikatakan 98% jalan di dunia ini diturap dengan minyak bitumen ciptaan sarjana Islam dan kaedah pembinaan Macadam.


Ok.cukup pasal sejarah, lepas ni kita akan bincangkan pasal jalan. Kenapa setiap lapisan diperlukan dan apakah fongsinya. Bagaimana bitumen (minyak) dicampur dengan batuan dan bagaimana ia dihamparkan atas jalan. Perlu diingat, ini Cuma pengetahuan umum untuk orang yang tiada pengetahuan teknikal mengenai kejuruteraan sahaja. Kalau engineer baca blog ni, dia gelak je, semua benda dah ada dalam kepala diaroang dah.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
bahasa rendah
Muhammad Firdaus berkata…
Saya akan cuba improvekan....thanks.

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fungs

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Lean Concete G10 (Biasa digunakan sebagai konkrit melepa, tidak mempunyai kekuatan untuk menanggung beban) G10 ( 1 : 3.92 : 5.62) Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 169kg 12.5 mm Aggregate : 112kg River sand : 196kg Total water :  44liter Fresh concrete density: 2398 Kg/M 3 G20 banyak digunakan untuk bangunan2 kecil, rumah setingkat, dll G20 ( 1 : 2.48 : 3.55)  Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 107 kg 12.5 mm Aggregate : 71 kg River sand : 124 kg Total water : 28 liter Admixture : 350gram dimasukkan dalam simen (admixture bertujuan untuk menambah kebolehkerjaan konkrit) Fresh concrete density: 2430 Kg/ M 3 G25 banyak digunakan untuk bangunan-bangunan tinggi, sperti lebih dari setingkat dan mungkin juga digunakan di bangunan-bangunan tinggi. G25 ( 1 : 2.28 : 3.27) Cement : 50 Kg 20 mm Aggregate : 98 kg 12.5 mm Aggregate : 65.4 kg River sand : 114 kg Total water : 27.5 liter Admixture : 300 gram Fresh concrete density: 2414 Kg/ M 3 G30 ban