Untuk memahami bagaimana sesuatu Quality Management System (QMS) itu diwujudkan, kita perlu memahami bagaimana pendekatan yang digunakan. Pendekatan yang paling utama sewaktu membangunkan QMS yang mematuhi kepada ISO 9001 adalah pendekatan process approach.
Rajah ini perlu difahami sebaik mungkin dalam memahami struktur QMS, nombor dalam kurungan adalah bab didalam ISO9001.
Sebelum sesuatu projek itu dimulakan, sesebuah organisasi haruslah memahami faktor-fakto rluaran dalam membangunkan QMS untuk sesebuah projek, kesemua detail akan dibincangkan kelak, namun perlu difahami bahawa dalam post kali ini akan diberikan secara kasar sahaja :-
1. Organisation & its context - Sesebuah organisasi perlulah memahami bagaimana projek tersebut akan dijalankan secara amnya terutama pengurusan projek, antaranya konteks HR, Procurement, dll. Iaitu bagaimana hubungan antara projek team dan HQ team.
2. Customer requirement - kehendak klient hendaklah dikenalpasti, ini tidak susah bagi projek pembinaan kerana kehendak klien telah diterangkan dalam kontrak dokument.
3. Needs & expectation of relevant interested parties - project team juga hendaklah mengenalpasti kehendak-kehendak pihak berkepentingan selain klient (cth :- DOSH, DOW, PBT, IWK, TNB dll) dalam menjalankan projek.
Setelah dikenalpasti, barulah sesebuah projek boleh dimulakan dengan mewujudkan QMS dalam bentuk Project Quality Plan (PQP).
Didalam PQP, perlulah ada bahagian yang perlu untuk memastikan sesebuah projek itu berjalan lancar. Antara concept yang biasa dipakai untuk mewujudkan QMS bagi sesebuah projek adalah dengan menggunapakai konspe PDCA (Plan Do Check Act).
Konsep ini menerapkan Plan (Bab 6), Do (Bab7 dan Bab 8), Check (Bab9) dan Act (Bab 10). Setelah semua sistem ini dipatuhi, maka hasilnya adalah,
Kepuasan pelanggan, hasil dari perlaksanaan QMS dan produk dan servis tersebut.
Rajah ini perlu difahami sebaik mungkin dalam memahami struktur QMS, nombor dalam kurungan adalah bab didalam ISO9001.
Sebelum sesuatu projek itu dimulakan, sesebuah organisasi haruslah memahami faktor-fakto rluaran dalam membangunkan QMS untuk sesebuah projek, kesemua detail akan dibincangkan kelak, namun perlu difahami bahawa dalam post kali ini akan diberikan secara kasar sahaja :-
1. Organisation & its context - Sesebuah organisasi perlulah memahami bagaimana projek tersebut akan dijalankan secara amnya terutama pengurusan projek, antaranya konteks HR, Procurement, dll. Iaitu bagaimana hubungan antara projek team dan HQ team.
2. Customer requirement - kehendak klient hendaklah dikenalpasti, ini tidak susah bagi projek pembinaan kerana kehendak klien telah diterangkan dalam kontrak dokument.
3. Needs & expectation of relevant interested parties - project team juga hendaklah mengenalpasti kehendak-kehendak pihak berkepentingan selain klient (cth :- DOSH, DOW, PBT, IWK, TNB dll) dalam menjalankan projek.
Setelah dikenalpasti, barulah sesebuah projek boleh dimulakan dengan mewujudkan QMS dalam bentuk Project Quality Plan (PQP).
Didalam PQP, perlulah ada bahagian yang perlu untuk memastikan sesebuah projek itu berjalan lancar. Antara concept yang biasa dipakai untuk mewujudkan QMS bagi sesebuah projek adalah dengan menggunapakai konspe PDCA (Plan Do Check Act).
Konsep ini menerapkan Plan (Bab 6), Do (Bab7 dan Bab 8), Check (Bab9) dan Act (Bab 10). Setelah semua sistem ini dipatuhi, maka hasilnya adalah,
Kepuasan pelanggan, hasil dari perlaksanaan QMS dan produk dan servis tersebut.
Ulasan
Catat Ulasan
Terima Kasih untuk setiap ulasan.