Langkau ke kandungan utama

Pendekatan Proses

Untuk memahami bagaimana sesuatu Quality Management System (QMS) itu diwujudkan, kita perlu memahami bagaimana pendekatan yang digunakan. Pendekatan yang paling utama sewaktu membangunkan QMS yang mematuhi kepada ISO 9001 adalah pendekatan process approach.


Rajah ini perlu difahami sebaik mungkin dalam memahami struktur QMS, nombor dalam kurungan adalah bab didalam ISO9001.

Sebelum sesuatu projek itu dimulakan, sesebuah organisasi haruslah memahami faktor-fakto rluaran dalam membangunkan QMS untuk sesebuah projek, kesemua detail akan dibincangkan kelak, namun perlu difahami bahawa dalam post kali ini akan diberikan secara kasar sahaja :-

1. Organisation & its context - Sesebuah organisasi perlulah memahami bagaimana projek tersebut akan dijalankan secara amnya terutama pengurusan projek, antaranya konteks HR, Procurement, dll. Iaitu bagaimana hubungan antara projek team dan HQ team.

2. Customer requirement - kehendak klient hendaklah dikenalpasti, ini tidak susah bagi projek pembinaan kerana kehendak klien telah diterangkan dalam kontrak dokument.

3. Needs & expectation of relevant interested parties - project team juga hendaklah mengenalpasti kehendak-kehendak pihak berkepentingan selain klient (cth :- DOSH, DOW, PBT, IWK, TNB dll) dalam menjalankan projek.

Setelah dikenalpasti, barulah sesebuah projek boleh dimulakan dengan mewujudkan QMS dalam bentuk Project Quality Plan (PQP).

Didalam PQP, perlulah ada bahagian yang perlu untuk memastikan sesebuah projek itu berjalan lancar. Antara concept yang biasa dipakai untuk mewujudkan QMS bagi sesebuah projek adalah dengan menggunapakai konspe PDCA (Plan Do Check Act).

Konsep ini menerapkan Plan (Bab 6), Do (Bab7 dan Bab 8), Check (Bab9) dan Act (Bab 10). Setelah semua sistem ini dipatuhi, maka hasilnya adalah,

Kepuasan pelanggan, hasil dari perlaksanaan QMS dan produk dan servis tersebut.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fu

Ciri - Ciri Rekaan Jalan

Sebelum ni kita sembang-sembang pasal sejarah jalan. Kali ni kita sembang pasal macamana jalan zaman sekarang dibuat. Jalan zaman sekarang dibuat banyaknya berdasarkan idea Macadam di mana jalan tu di condongkan sedikit untuk pengaliran air ke tepi jalan, di samping menggunakan batuan pelbagai saiz untuk menanggung beban kenderaan dari atas. Sebelum sesuatu jalan dibina dan direkabentuk, ia perlulah mempunyai cirri-ciri berikut :- 1) Ia mestilah kuat dan mempunyai ketebalan yang cukup untuk menahan beban kenderaan berat yang akan lalu di atasnya. 2) Ia mestilah mempunyai permukaan berbatu yang kasar untuk mengelakkan berlakunya kes kenderaan mudah tergelincir. (ini sebenarnya mempunyai kelemahan kepada penunggang2 motosikal sekiranya terjatuh akan menyebabkan kulit mudah terluka, namum setelah kajian2 demi kajian dibuat, lebih baik dibuat permukaan kasar kerana kemalangan yang terjadi akibat kenderaan berat tergelincir akibat permukaan jalan tidak kasar terutama pada waktu hujan, kem