Langkau ke kandungan utama

PROJEK RAW WATER TRANSFER TUNNEL (PAHANG-SELANGOR)

Projek Raw Water Transfer Tunnel Pahang Selangor (Terowong Pengalihan Air Mentah) merupakan satu lagi projek 'engineering marvelous' dalam negara kita. Banyak yang dapat kita pelajari di sepanjang projek pembinaan ini.

Projek yang telah dirancang sejak 1990-an lagi (menunjukkan jurutera Malaysia dan Arkitek Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah mempunyai visi yang tinggi dalam penyediaan air ke Lembah Klang), namum mula divisualisasi pada 2014.

Ia dikatakan boleh membawa air sebanyak 1.890 juta liter air sehari. (Untuk rekod, purata rakyat lembah Klang menggunakan 200 liter air, antara yang tertinggi di rantau ini, jadi projek ini dapat memberi bekalan air tambahan kepada 10,000 penduduk sahaja).

Air mentah (tidak dirawat) akan diambil dari Sungai Semantan di Pahang dan akan dibawa melalui terowong sepanjang 44.6 kilometer (sejauh perjalanan dari Klang ke Kajang) dan akan dikeluarkan di Hulu Langat untuk dirawat oleh SYABAS dan dibekalkan ke orang awam di Lembah Klang. Ini bukan sahaja dapat menyelesaikan masalah kekurangan air di Lembah Klang, namun mengurangkan masalah banjir yang sering berlaku di Pahang dengan mengalihkan air dari hulu Sungai Pahang iaitu Sg. Semantan ke terowong air ini.

Sedikit fakta mengenai Raw Water Transsfer Tunnel :

  1. Sepanjang 44.6 km dari Sg. Semantan ke Langat.
  2. Berdiameter 5.2meter (selebar 1 setengah lorong jalan raya
  3. Permukaan batuan adalah berkekuatan 50 - 200 Mpa (ukuran kekuatan, konkrit bangunan biasanya berkekuatan 20-25 Mpa)
  4. Batuan yang perlu ditebuk adalah batuan Metasedimentary (yang agak lembut) di Pahang berbanding Granite di banjaran Titiwangsa dan Selangor.
  5. Perlu diingat bahawa air yang dialirkan kedalam terowong ini tidak dipam atau mempunyai paip, air akan terus mengalir dengan free-flow sebagaimana kita lihat pergerakan air dalam longkang. Jadi untuk menggerakkan air ini, terowong ini perlulah dibuat dengan meninggikan aras sewaktu masuk (inlet) dan aras keluarnya (outlet) rendah untuk memudahkan air bergerak.
  6.  Berkecerunan 1/2000 (maksudnya setiap 2000m atau 2 km air akan turun 1 meter, jadi di sepanjang perjalanannya dari Sg. Semantan sepanjang 44.6 km, air akan flow turun sebanyak 22 meter secara semulajadi seperti diterangkan dalam item no. 3.
  7. Apabila beroperasi kelak, air akan dibekalkan dalam 26cumecs atau pada kelajuan 1m/s atau 40km/hj . Ini bermakna apabila air tersebut masuk dari inlet di Sg. Semantan, Pahang ia akan keluar di Langat, Selangor 1 jam kemudian.......

Kalau kita lihat dalam gambarajah di atas, ada menunjukkan TBM dan NATM, Adit, Apakah ia ?

TBM (Tunnel Boring Machine)

TBM adalah singkatan bagi Tunnel Boring Machine, ia biasa digunakan di Malaysia untuk kerja2 PUTRA LRT underground, SMART Tunnel, dan MRT (dalam pembikinan), fungsinya mudah, ia cume berpusing dan mata pemotongnya akan memotong batuan dan batuan akan dibuang ke belakang mesin. Dalam projek ini sebanyak 3 TBM digunakan dan kelajuannya dalam drill batuan adalah sepanjang 10m - 40meter sehari bergantung kepada kekerasan batuan. 






NATM (New Austrian Tunneling Method)

NATM bukanlah mesin, tetapi ia adalah kaedah membuat terowong menggunakan kaedah control blasting dimana satu mesin drill seperti dalam gambar di bawah akan masuk dahulu......


Ia akan mengorek lubang berdiameter 2 inci di permukaan batuan, mungkin bilangan lubang yang dikorek adalah banyak (lebih dari 10), setelah lubang dikorek, alat letupan akan dimasukkan dan batu akan diletupkan. Hanya orang berkemahiran sahaja tahu dimana hendak letak bahan letupan supaya bentuk letupan akan menjadi bulat atau 'horseshoe' shape. Ini dinamakan 'control blasting'.

Setelah batuan hancur, mesin pengorek akan masuk dan mengorek batuan dan batuan akan dibawa keluar untuk dibuang, proses seterusnya akan berlaku. Apa yg istimewanya tentang NATM ini adalah ia dikatakan konsep 'Design-as-you-go' iaitu setelah permukaan batuan diletupkan, jurutera akan masuk dan membuat ujian serta menyatakan apakah rawatan sesuai untuk batuan tersebut supaya ia tidak runtuh. Biasanya mereka akan menanam dowel atau besi pendek ke dalam permukaan batuan sebagai pasak. Namun ada juga yang menyembur shotcrete tetapi tidak menggunakan pasir, sebaliknya menggunakan fiber untuk mengelakkan rebound. 

Apakah rebound? Rebound adalah batuan atau pasir yang jatuh kembali apabila shotcrete ditembak ke permukaan batuan. Biasanya pasir akan jatuh kembali apabila shotcrete ditembak.....

ADIT 

ADIT adalah pintu untuk access ke dalam terowong tersebut, pintu access tersebut digunakan untuk memasukkan mesin atau mengeluarkan batuan di sepanjang terowong tersebut. Oleh karana terowong tersebut terlalu panjang maka ADIT disediakan. Untuk projek ini, ada 4 ADIT disediakan, 2 di Pahang dan 2 di Selangor. 
yg berwarna brown itulah Adit. manakala di depan dan belakang adalah inlet dan outlet.















Ulasan

sherlina halim berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fungs

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Lean Concete G10 (Biasa digunakan sebagai konkrit melepa, tidak mempunyai kekuatan untuk menanggung beban) G10 ( 1 : 3.92 : 5.62) Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 169kg 12.5 mm Aggregate : 112kg River sand : 196kg Total water :  44liter Fresh concrete density: 2398 Kg/M 3 G20 banyak digunakan untuk bangunan2 kecil, rumah setingkat, dll G20 ( 1 : 2.48 : 3.55)  Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 107 kg 12.5 mm Aggregate : 71 kg River sand : 124 kg Total water : 28 liter Admixture : 350gram dimasukkan dalam simen (admixture bertujuan untuk menambah kebolehkerjaan konkrit) Fresh concrete density: 2430 Kg/ M 3 G25 banyak digunakan untuk bangunan-bangunan tinggi, sperti lebih dari setingkat dan mungkin juga digunakan di bangunan-bangunan tinggi. G25 ( 1 : 2.28 : 3.27) Cement : 50 Kg 20 mm Aggregate : 98 kg 12.5 mm Aggregate : 65.4 kg River sand : 114 kg Total water : 27.5 liter Admixture : 300 gram Fresh concrete density: 2414 Kg/ M 3 G30 ban