Langkau ke kandungan utama

Lebuhraya

Maaf kalau lama tak berkarang,

Kali ni saya akan tulis mengenai highway, saya banyak dengar komplen pasal signboard kita yang dikatakan teruk, destinasi ke kiri tapi anak panah ke kanan, atau mula2 anak panah ada pastu hilang...... Baik, di sini satu tips saya nak bagi kalau kita berkenderaan dan menggunakan signboard untuk mencari arah....... Cth; Saya dalam perjalanan ke bandar A, Mula2 dkt signboard ada tulis bandar A masuk ke kiri, selepas saya masuk ke kiri, signboard di depannya dah x tulis bandar A, dia tulis bandar B xxkm, bandar C xxkm , dll... kita pening kepala... apa nak buat?? gunakan tips di bawah :-

SELAGI DESTINASI ANDA TIDAK TERCATAT DI SIGNBOARD, TERUSKAN PERJALANAN SAMPAI JUMPA..... KALAU DAH SAMPAI HUJUNG JALAN X JUMPA JUGAK, TANYA KAT WARGA TEMPATAN..... hehehe...

Dalam post saya kali ni, saya akan bagi cara nak baca signboard highway dan jalanraya :-




Anda mesti pernah tengok signboard ni kat jalanraya kan? Tau baca? Biasanya, kalau korang dah faham macamana cara nak baca nombor jalan ni, korang tengok map, hafal nombor jalan yang akan korang lalui untuk ke destinasi dan bila korang dah ada atas jalan, cuma berpandukan pada nombor jalan macam di atas sahaja untuk ambik simpang atau apa, kerana kalau kita ikut nama bandar agak menyusahkan...... kadang-kadang tu ada 2 arah menunjukkan destinasi yang sama... mana satu perlu diambil... kalau kita tahu baca nombor jalan, insyallah selamat...walaupun sesat, tapi dalam jangka masa terdekat kita boleh sedar yang kita telah jauh tersasar dan kita boleh sedia untuk kembali ke pangkal jalan...

Pertama sekali, saya nak betulkan tanggapan anda tentang apa maksud highway dan tanda E di semua lambang lebuhraya tu..... E bermaksud expressway, kalau macam tu apakah expressway dan highway??

Expressway adalah jalan gred 6 gred jalan paling tinggi dalam semua kelas jalan, semua lebuhraya bertol di Malaysia diklasifikasikan sebagai expressway atau jalan gred 6.

Highway pula adalah jalan persekutuan yang mempunyai gred 5, maksudnya walaupun fungsinya sama macam expressway, tetapi untuk masuk/keluar highway bebas (maksudnya kalau saya buat rumah tepi highway, saya boleh buat jalan masuk ke rumah terus, ini tidak terjadi di expressway di mana masuk keluar dikawal dengan tol).

Expressway dan Highway mempunyai fungsi yg sama dimana ia menghubungkan antara negeri, antara bandar, melibatkan jalan yang panjang samada melalui bandar-bandar atau kawasan pedalaman dan ia juga berfungsi sbg pintu masuk/keluar utama sesebuah bandar. Untuk Expressway kelajuan max 110km/j manakala Highway 90km/j.

Walaubagaimanapun, terdapat jalan yang tidak bertol boleh diklasifikasikan sebagai expressway asalkan ia memenuhi syarat di mana untuk masuk/keluar ke expressway tersebut dikawal. Dikawal bermaksudnya saya x boleh buat rumah/kedai suka2 tepi jalan dan terus buat jalan masuk ke premis saya, mesti melalui traffic light, susur masuk yang dirancang (ia digelar partial access control)..... jalan tersebut juga mestilah mempunyai 2 lorng pergi dan balik... seandainya jalan tersebut mematuhi syarat2 di atas, ia boleh digelar expressway walaupun tidak bertol.... antaranya adalah Lebuhraya Skudai dari Skudai ke JB dan MRR2.

Di bawah adalah senarai lebuhraya di Malaysia, semua lebuhraya ini diletakkan di bawah LLM (bukan JKR), kalau nak kenal mana satu expressway di bawah LLM, signboardnya warna hijau..

E1 - PLUS Utara - Bukit Lanjan ke Bukit Kayu Hitam.

E2 - PLUS Selatan - Sungai Besi ke Johor Bahru.

E3 - Second Link Malaysia - Singapore.

E4 - xde info apakah expressway e4.

E5 - KESAS - Klang - KL.

E6 - Elite - Shah Alam-Nilai.

E7 - Grand Saga - Cheras Kajang.

E8 - LPT - KL - Karak - K. Terengganu.

E9 - Besraya - KL-Sg. Besi.

E10 - New Pantai Expressway - Subang Jaya - Bangsar.

E11 - LDP - Damansara-Puchong.

E12 - AKLEH - Ampang-KL.

E13 - LKSA - Kemuning-Shah Alam.

E14 - EDL - JB - Pandan (dalam pembinaan- kalau org JB nak tahu yg mana satu, yang sambung E2 di pandan terus ke CIQ)

E15 - BKE - Butterworth Kulim.

E16 - Saya pn x pasti E16 ni highway mana....

E17 - BORR - Sg. Dua - Perai.

E18 - SILK - Roundabout besar yang mana Kajang duduk di tengah2 roundabout tersebut.

E19 - Ipoh Lumut Expressway.

E20 - Maju Expressway - KL-Putrajaya.

E21 - LEKAS/KASEH - Kajang-Seremban.

E23 - Senai-Desaru Expressway.

E24 - SPRINT - Krinci, Damansara, Penchala.

E25 - KL-Kuala Selangor Expressway (dalam pembinaan)

E26 - SKVE - Uniten-Pulau Indah

E27 - saya x pasti apa highway ni...

E28 - LPB - Taiping - Banting (dalam perancangan)

E29 - SPDH - Seremban - Port Dickson Highway.

E30 - Lebuhraya Shapadu - Sg Rasau - Port Klang.

E31 & E32 - saya x pasti

E33 - DUKE - Jln Duta - Ulu Klang.

E34 - pn saya x pasti...

E35 - GCE - Guthrie Rawang-Shah Alam.

E36 - Jambatan pulau pinang yg asal.

E37 - KL Seremban (walaupun namanya KL-Seremban, tapi ia bermula selepas tol sg besi sehingga ke SMART tunnel.

E38 - SMART Tunnel.

Ok, dah faham?? jadi rancang perjalanan anda.... Ingat, kalau anda dari KL dan nak ke Klang, ada bnyk signboard yg tunjukkan Klang tapi nomboh Expressway/Highway berbeza....rancang perjalanan anda di atas kertas dan seterusnya, cuma ikut nombor jalan sahaja...... Mungkin jika anda melalui PLUS masalahnya kurang kerana jalannya lurus dan satu sahaja, tetapi masalah akan berlaku apabila berada di bandar2 besar terutama KL....

Itu Expressway, bagaimana pulak dengan highway dan jalan2 yg lain...............

Jalan2 yg lain (atau senang cakap yang signboard biru ni) agak complicated kerana ia melibatkan pelbagai jenis jalan dari Highway sampai ke jalan kampung.

Nanti saya akan terangkan kalau ada masa dan rajin...............

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
bro, senai-desaru expressway ialah E22. bukan E23.
Muhammad Firdaus berkata…
OOO...sory...x perasan..terima kasih.
Tanpa Nama berkata…
tq bro
nurul berkata…
sye ade bnde nak tnye tuan..bley x tuan email saya..nurulnabilahyusof@gmail.com.harap secepat mungkin

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fungs

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Lean Concete G10 (Biasa digunakan sebagai konkrit melepa, tidak mempunyai kekuatan untuk menanggung beban) G10 ( 1 : 3.92 : 5.62) Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 169kg 12.5 mm Aggregate : 112kg River sand : 196kg Total water :  44liter Fresh concrete density: 2398 Kg/M 3 G20 banyak digunakan untuk bangunan2 kecil, rumah setingkat, dll G20 ( 1 : 2.48 : 3.55)  Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 107 kg 12.5 mm Aggregate : 71 kg River sand : 124 kg Total water : 28 liter Admixture : 350gram dimasukkan dalam simen (admixture bertujuan untuk menambah kebolehkerjaan konkrit) Fresh concrete density: 2430 Kg/ M 3 G25 banyak digunakan untuk bangunan-bangunan tinggi, sperti lebih dari setingkat dan mungkin juga digunakan di bangunan-bangunan tinggi. G25 ( 1 : 2.28 : 3.27) Cement : 50 Kg 20 mm Aggregate : 98 kg 12.5 mm Aggregate : 65.4 kg River sand : 114 kg Total water : 27.5 liter Admixture : 300 gram Fresh concrete density: 2414 Kg/ M 3 G30 ban