Soalan dari Tanpa Nama
mcm mane nk tau pasal bilangan hentakan slump test ngn bil tuk cube
Jawapan dari saya
Sebelum lerja-kerja konkrit dimulakan, pastikan pembekal konkrit anda menghantar juruteknik/technician ke tapak anda pada hari konkrit untuk menjalankan ujian kiub dan ujian slump. Ujian kiub nanti saya bagitau (saya akan buat post khas utuk ujian kiub).
Kelebihan Ujian Slump atau runtuhan akan diberitahu kemudian di bawah nanti. Di bawah ini adalah foto radas ujian slump.
http://www.intec.com.my/slumptest_big.jpg
Apabila lori konkrit masuk ke dalam tapak anda dengan nawaitu ingin membuang konkrit ke dalam tapak anda, tahan lori tu dulu, SETIAP LORI PERLU DILAKUKAN UJIAN SLUMP, namun tidak bagi ujian kiub (itu pn nanti kita bincang), suruh lori tu buang konkrit dalam kereta tolak, lbh kurang separuh isi kereta tolak, pastu dia akan scoop konkrit dgn menggunakan scoop lbh kurang mcm ni
http://www.bellhygiene.co.uk/images/19015.jpg
dan masukkan ke dalam kon.
http://www.hsc.csu.edu.au/engineering_studies/civil_structures/3828/images/slump_test.gif
Lbh kurang mcmnila caranya, kaki dipijak pada telinga, (kalau diperhatikan pada gambar paling atas sekali, cuba perhatikan di bahagian bawah kon tu, di tepinya ada besi 4 segi, dipijak di situla untuk menetapkan kon tu supaya tidak bergerak. Pastu masukkan konkrit ke dalam kon dgn menggunakan skop mcm dlm gambar kedua kedalam kon. Jangan masukkan penuh, masukkan 1/3 isinya, pastu hentakkan dengan rod untuk memadatkannya sebanyak 25 kali. Masukkan lagi 1/3 dan hentak lagi 25 kali ke dalam konkrit tu untuk memadatkan, dan masukkan 1/3 yg terakhir dan buat kali terakhir padatkan sebanyak 25 kali dgn menggunakan rod. Pastu, buang isi lebihan di atas, tunggu dalam 5 saat, tarik dengan pemegang (tgk gambar paling atas, ada gambar pemegang di kiri dan kanan).
Sambil tarik ke atas, pusing2 kan sikit kon tu supaya tidak berlaku lekatan permukaan (surface tension) konkrit dan besi kon, konkrit akan jatuh dan bandingkan dengan kon dengan meletakkan di sebelahnya.
Bandingkan tinggi kon tu 300mm dgn konkrit yg telah runtuh…… OK?? Kenapa dibuat ujian runtuhan dan apa perlu dibuat seandainya terlampau rendah atau tinggi, perlukah lori tersebut di reject apabila gagal akan diberitahu kemudian.
Ini video saya donwnload dari youtube, saya rasa video ni diambil di India berdasarkan radas yg digunakan oleh mereka. Radas mereka lebih mudah jika dibandingkan dgn yg biaa kita pakai di Malaysia, terutama apabila mengukur jatuhan slump. Perhatikan bilangan hentakannya lbh kurang 30. Tak mengapa asalkan lebih 25....
Soalan dari Tanpa Nama
nk tanye..em,ape kelebihan ujian runtuhan
Jawapan dari saya
Apa kelebihan Ujian Runtuhan?? Em… Ia tiada kaitan dengan kekuatan, jadi jangan mudah me’reject’ jika gagal ujian runtuhan/slump gagal sekali. Ujian runtuhan/slump adalah ujian kebolehkerjaan atau workability test, ujian untuk menentukan adakah konkrit tersebut dapat memasuki acuan dengan mudah atau tidak, Sebelum konkrit dihantar ke tapak, biasanya pembekal konkrit akan mencadangkan runtuhan yg sepatutnya berlaku. Tetapi, jika konkrit dibancuh di tapak , runtuhan yg dibenarkan adalah 75mm, sama jugak macam konkrit biasa bancuhan pembekal. Mengikut Spec JKR, Klaus 9.3.2.1
i) ±25mm or ±1/3 of the “designed workability”, whichever is the greater.
Jadi, designed workability kita adalah 75mm,
Jika kita mengambil ±25mm, 75mm ± 25 mm, menjadi julatnya dari 50mm- 100mm.
Jika kita mengambil ± 1/3, 75mm ± 1/3, jadi julatnya juga 50mm-100mm.
Apa perlu dibuat jika ujian runtuhan gagal, menurut ASTM C 94,
If the measured slump or air content falls outside the specified limits, a check test shall be made immediately on another portion of the same sample. In the event of a second failure, the concrete shall be considered to have failed the requirements of the specification.
Ini bermakna, apabila slump terlampau tinggi atau terlampau rendah, melebihi julat, buang keseluruhan isi dalam kereta tolak, ambik sample baru dalam lori dan buat sekali lagi, seandainya yg kedua juga gagal, kita ada hak untuk ‘reject’ isi dlm satu lori tersebut. Jika anda ditanya kenapa di'reject', jika banyak jatuhannya, katakan terlampau bnyk kandungan air, jika kurang, katakan konkrit terlampau kering. Namun harus diingat...............................................
Biasanya, pekerja akan meminta supaya konkrit sedikit basah agar memudahkan kerja-kerja menarik konkrit ke dalam acuan... Ini memerlukan perancangan awal dari Jurutera. Sewaktu membuat trial mix, cuba buat sekali konkrit gred yg sama tetapi jatuhan slump tinggi..... mungkin 120mm....
Seperti contoh, Gred 40 Normal dan Gred 40 Pump Mix. Konkrit G40 Pump Mix akan nampak sedikit basah dan jatuhan slump yg tinggi tetapi mempunyai kekuatan yg sama. Bincang dl dgn Pembekal berapakah slump bagi 40Pump Mix, setelah dapat, barulah buat ujian, biasanya 120mm. Jadi , seandainya, anda nampak G40 Normal yg dtg ke site agak kering..... terutama waktu cuaca panas, terus arahkan pembekal keluarkan G40 Pump Mix. Itu jalan terbaik dari memasukkan air.....INGAT, JANGAN TAMBAH AIR SEWAKTU LORI DI DALAM TAPAK. Walaupun adakalanya dibolehkan dgn syarat mengawal water/cement rationya tetapi lebih baik jangan......
Ulasan
Catat Ulasan
Terima Kasih untuk setiap ulasan.