Langkau ke kandungan utama

SLOPE

Isu tanah runtuh telah menjadi semakin besar di Malaysia, kerana apa? Ini adalah kerana banyak kejadian runtuhan telah berlaku di Malaysia terutama di Lembah Klang... Adakah kerana sewaktu design, jurutera tidak menjalankan kerja dgn betul... mungkin ya atau tidak.. tetapi jawapan yang pasti adalah begini.....

Pembangunan di Malaysia paling pesat bermula sejak 80-an, banyak terdapat kawasan-kawasan perumahan terutama kawasan perumahan golongan mewah telah berpindah ke kawasan bukit... pada waktu itu, juruteranya telah design untuk kawalan bukit secara lokal sahaja. Apa maksudnya? Maksudnya, seandainya saya seorang jutawan, saya ingin membuat sebuah banglo di belakang bukit.... saya mengupah jurutera mengira tembok penahan yang terpaksa dibuat di belakang rumah saya kerana saya telah mengorek dan membuat rumah di cerun tersebut.. jurutera tersebut hanya mengira kekuatan tembok penahan untuk menahan tanah tersebut sahaja... dia tidak mengira adakah bukit itu sendiri mampu menahan rumah tersebut...

Faham x? x faham lagi.... ok andainya mcm ni, Andaikan saya ni tembok panahan tanah, andaikan tanah di belakang saya tu macam kotak yang sangat besar dan berat dan nak jatuh, saya tahan dengan kekuatan badan saya, orang puji saya sebab saya kuat, tetapi bayangkan kalau saya berdiri di atas lumpur, apa akan jadi dengan saya, saya akan tenggelam dan kotak tu pn akan jatuh bukan.... faham?? persoalannya sekarang bukannya kuatnya saya atau tidak, tapi tanah tempat saya berpijak tu.

Sebab apa diaorang x kira sekali kekuatan bukit tu? sebab dia x dibayar untuk itu.... bukan kerjanya, dan bukan salahnya,

Bayangkan seandainya bukit tu ada 50 buah rumah, xkan dia nak kira kekuatan rumah satu2, lepas tu bagi tau dkt saya kata rumah saya x boleh dibuat kerana bnyk sgt rumah kat atas bukit tu.... mesti saya hangin satu badan bukan dengan engineer tu, "aku upah ko suruh design, bukan suruh bgtau aku rumah aku x blh dibuat..." kalau kita berada di tempat jurutera tu apa kita nak jawab. kalau dia tanya lagi "orang lain boleh buat rumah kat situ kenapa aku tidak"apa pulak jurutera nak jawab.... jadi ini tanggungjawab siapa? Jawapannya; Badan Penguatkuasa Tempatan atau PBT. Sebelum rumah dibina, pandangan jurutera perlulah diambil, jurutera ini sepatutnya dilantik oleh kerajaan yang mengira kapasiti bukit itu, adakah ia boleh menampung kesemua rumah disitu, dan jurutera tersebut perlulah melakukan pemeriksaan dari masa ke semasa untuk memastikan cerun tersebut OK.

gambar diambil dari http://www.thestar.com.my/

Itulah yang terjadi di Bukit Antarabangsa kerana kalau dilihat runtuhan yang terjadi bukan bersifat lokal malahan global bermaksud keseluruhan bukit tersebut yang runtuh, bukannya tembok penahan rumah individu... walaubagaimanapun, setiap kejadian tuhan itu ada tanda2nya, di mana terjadinya kaviti di atas bukit tersebut. Apa tu kaviti? kaviti adalah lubang2 kecil di kemuncak cerun, jangan ambil mudah dengan kaviti ini... bayangkan, satu kaviti kecil pada gigi anda akan memungkinkan kuman masuk ke dalam gigi, menghakis gigi sedikit-demi sedikit dan akhirnya gigi tersebut berlubang... sama juga mcm cerun, lubang/kebocoran paip air yang mungkin terjadi di atas puncak bukit tersebut (benda ini x mustahil kerana di atas bukit tu pun ada penempatan bukan? cuba lihat gambar diatas) akan meresip masuk ke dalam tanah dan atas kuasa graviti ia akan turun ke bawah cerun, nak tahu laluan air di bawah tanah tu mcamn?? tengokla corak runtuhan di atas dan kita akan tahu bentuk aliran airnya... INI SEMUA ADALAH PANDANGAN PERIBADI SAYA, BUKAN PANDANGAN PROFESSIONAL, PUNCA SEBENAR MUNGKIN BERBEZA.

Lagi satu kenapa saya mngatakan cerun ini runtuh akibat air di kemuncak cerun, kejadian terjadi adalah dalam bentuk sliding atau runtuhan, dan menurut saksi yang menyaksikan, dia mengatakan tanah tu melungsur macam air ke bawah, ini merupakan tanda2nya, Setelah tanah dari atas melungsur kebawah, apa yang terjadi pada tanah di bawah, tanah di bawah akan mengalami tekanan yang terlampau tinggi dan apabila tidak tertahan lagi ia akan terlambung ke atas atau dalam bahasa Inggerisnya digelar heave, inilah jadinya..........

Macam saya cakap sewaktu mula-mula tadi, apa kaitan cerun dengan pembangunan zaman 80-an, dan kenapa sejak 2000-an banyak kes runtuhan terjadi, saya meletakkan umur bagi sesebuah cerun 20 tahun. Jadi, jika bnyk pembangunan di tepi cerun yang dijalankan mungkin kesannya tidak nampak sgt pada masa sekarang, tapi selepas 20 thn, sesuatu cerun itu boleh dianggap tua dan perlulah diberi perhatian lebih.

Seandainya ada tanda2 yg cerun itu akan runtuh, cerun tersebut akan runtuh..... bnyk cara yang digunakan. Antaranya adalah Soil Nailing dan Guniting..... Nanti kita akan bincangkan bila nak pki soil nail dan bila nak pakai guniting & kepada bukan jurutera... apa benda tu? benda tu mmg selalu kita peratikan di tepi2 lebuhraya, cuma kita x tau apa bendanya dan apa fungsinya.

Ulasan

pudin mahari berkata…
apakah perbezaan SLOPE dengan CLOSE TURFING di lereng bukit.. setahu sy close trufing juga utk menggelakkan hakisan tanah.. (betul kn sy jika sy salah)
admin berkata…
Slope adalah cerun, close turfing adalah proses menutup cerun dgn cerun dgn menggunakan rumput yg ditanam secara rapat2. Ada juga spot turf, dimana cerun ditanam dgn rumput secara bertompok2. Ada lagi satu teknologi dipanggil hydroseeding, teknik ini lebih mahal tapi lebih berkesan kerana benih rumput akan di spray ke permukaan cerun.
~nadhirah_syamimi~ berkata…
SALAM...
en..nak tanye..kalu kite design rumah atas bukit..kite kene bina retaining wall kn? retaining wall kite design pakai guideline pe erk? huhuu..tQ en..~
Muhammad Firdaus berkata…
setahu saya xde guideline, cuma buat test soil, tau soil properties, lepas tu design retaining wall based on design.
azilan berkata…
artikel yg bagus

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fu

Ciri - Ciri Rekaan Jalan

Sebelum ni kita sembang-sembang pasal sejarah jalan. Kali ni kita sembang pasal macamana jalan zaman sekarang dibuat. Jalan zaman sekarang dibuat banyaknya berdasarkan idea Macadam di mana jalan tu di condongkan sedikit untuk pengaliran air ke tepi jalan, di samping menggunakan batuan pelbagai saiz untuk menanggung beban kenderaan dari atas. Sebelum sesuatu jalan dibina dan direkabentuk, ia perlulah mempunyai cirri-ciri berikut :- 1) Ia mestilah kuat dan mempunyai ketebalan yang cukup untuk menahan beban kenderaan berat yang akan lalu di atasnya. 2) Ia mestilah mempunyai permukaan berbatu yang kasar untuk mengelakkan berlakunya kes kenderaan mudah tergelincir. (ini sebenarnya mempunyai kelemahan kepada penunggang2 motosikal sekiranya terjatuh akan menyebabkan kulit mudah terluka, namum setelah kajian2 demi kajian dibuat, lebih baik dibuat permukaan kasar kerana kemalangan yang terjadi akibat kenderaan berat tergelincir akibat permukaan jalan tidak kasar terutama pada waktu hujan, kem