Langkau ke kandungan utama

MOBILE CRANE TERBESAR DI DUNIA

1. Liebherr 13000


Liebherr 13000 adalah kren mobil konvensional paling berkuasa di dunia (maksud?; Ini adalah kren bergerak berbentuk asal, tidak berubah/ ortodok yang paling berkuasa dari segi kuasa angkatan), biasanya ia jarang digunakan di tapak pembinaan. Ia hanya digunakan di tapak power plant dan tapak oil and gas dimana mesin-mesin bersaiz besar yang memerlukan supercrane. Sebenarnya saya pun tak tahu sangat kenapa di power plant dan tapak oil and gas perlanukan crane sebegini, namun setahu saya kalau di dok-dok pembinaan kapal memang memerlukan kren sebegini.Fakta mengenainya. :-

Bear Individu (Berat tanpa fly jib/maksudnya berat badan sahaja; tayar dan enjin) = 70 tan (sama dengan berat 7 buah bas)

Kuasa = 1360 hp... enjin x perlu terlampau kuat kerana ia menggunakan kuasa hidralik. Bandingan kereta F1 menghasilkan kuasa 1000 hp

Enjin  = V8 silinder turbo power diesel engine.

Beban mengangkat : 3000 tan.(bersamaan 300 buah bas/ 2 buah Airbus A380 kapalterbang komersial terbesar didunia)

Tinggi Kren (Ketinggian maksimum) = 260 meter

Ketinggian barang yang boleh diangkat = 240 meter (maksudnya boleh mengangkat barang sehingga ketinggian bangunan KOMTAR di Pulau Pinang yg dlm gambar tu cuma fly jib asal sahaja, ia boleh disambung lagi)

Di dalam kokpit terdapat 3 monitor komputer dan kamera di sekeliling kren untuk memerhatikan keadaan sekeliling, keadaan dalam kokpit seperti dalam kokpit kapal terbang.

Panjang kabel = 2 kilometer.

Lebar Keseluruhan = 16 meter (bersamaan 5 lorong jalan raya)

Panjang = 23 meter (bersamaan panjang 2 buah bas)









Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fu

Ciri - Ciri Rekaan Jalan

Sebelum ni kita sembang-sembang pasal sejarah jalan. Kali ni kita sembang pasal macamana jalan zaman sekarang dibuat. Jalan zaman sekarang dibuat banyaknya berdasarkan idea Macadam di mana jalan tu di condongkan sedikit untuk pengaliran air ke tepi jalan, di samping menggunakan batuan pelbagai saiz untuk menanggung beban kenderaan dari atas. Sebelum sesuatu jalan dibina dan direkabentuk, ia perlulah mempunyai cirri-ciri berikut :- 1) Ia mestilah kuat dan mempunyai ketebalan yang cukup untuk menahan beban kenderaan berat yang akan lalu di atasnya. 2) Ia mestilah mempunyai permukaan berbatu yang kasar untuk mengelakkan berlakunya kes kenderaan mudah tergelincir. (ini sebenarnya mempunyai kelemahan kepada penunggang2 motosikal sekiranya terjatuh akan menyebabkan kulit mudah terluka, namum setelah kajian2 demi kajian dibuat, lebih baik dibuat permukaan kasar kerana kemalangan yang terjadi akibat kenderaan berat tergelincir akibat permukaan jalan tidak kasar terutama pada waktu hujan, kem