Langkau ke kandungan utama

Jawapan kepada Soalan Konkrit (Part 3)

Pada 18-Januari-2010, seorg sahabat kita bertanyakan tentang konkrit ;

'Kalo nk tipu konkrit mcm mne'

Biasanya konkrit yang dibancuh di plant agak sukar untuk ditipu, kerana ia telah ditentucarakan 'setting' dari awal lagi. Kalau kita nak gred 20, dia akan mix gred 20, semua dh disetkan awal2 lagi
berapa kg utk simen , air, batu & bahancampur lain.... biasanya penipuan akan dilakukan dari segi jenis campuran.

Benda paling penting untuk diperhatikan adalah sewaktu lori dtg dia akan bwk sekali DO (delivery Order), perhatikan betul2 DO tu.....kalau kita order G20JKR (klu projek JKRla), pastikan G20JKR yg dtg, jgn G20Normal.... Selain dr tu, cuma buat slump test dan cube test.

Biasanya, kalau slump gagal, kita boleh reject awal2 lg. Tapi mcmn kalau cube gagal....mungkin terjadinya penipuan disitu. Namun, plant tidak boleh dituduh sebulat2nya.

Mungkin penipuan terjadi di pihak kontraktor, di mana penambahan air berlaku sewaktu proses konkrit. Biasanya, loji/plant moden mempunyai rekod bancuhan. Sekiranya gagal, minta loji cetak balik rekod bancuhan pada hari tersebut. Dlm rekod tu ada rekod, berat simen, air, batuan dll..... bandingkan dgn trial mix yg telah diluluskan. dlm JKR spec ada bagitau berapa tolerance patut diberikan kepada setiap bancuhan.

Tetapi seandainya bancuhan tangan dibuat, biasanya penipuan akan dilakukan dgn bancuhan simen dimana simen biasanya mahal, dan kandungan simen akan dikurangkan dalam setiap bancuhan.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Ada 2 plant,dry mix dan wet mix.byk kt malaysia dry mix.xada rekod berat air.
Unknown berkata…
saya nak tanya..berapa lama (jam) ketahanan konkrit dari plant ke tapak?maksud saya konkrit mula mengeras?(normal without additive)
Muhammad Firdaus berkata…
Konkrit akan mula mengeras bemula 45minit selepas dibancuh.....dan biasanya berakhir 2 jam selepas itu. bergantung kepada suhu persekitaran.

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fu

Ciri - Ciri Rekaan Jalan

Sebelum ni kita sembang-sembang pasal sejarah jalan. Kali ni kita sembang pasal macamana jalan zaman sekarang dibuat. Jalan zaman sekarang dibuat banyaknya berdasarkan idea Macadam di mana jalan tu di condongkan sedikit untuk pengaliran air ke tepi jalan, di samping menggunakan batuan pelbagai saiz untuk menanggung beban kenderaan dari atas. Sebelum sesuatu jalan dibina dan direkabentuk, ia perlulah mempunyai cirri-ciri berikut :- 1) Ia mestilah kuat dan mempunyai ketebalan yang cukup untuk menahan beban kenderaan berat yang akan lalu di atasnya. 2) Ia mestilah mempunyai permukaan berbatu yang kasar untuk mengelakkan berlakunya kes kenderaan mudah tergelincir. (ini sebenarnya mempunyai kelemahan kepada penunggang2 motosikal sekiranya terjatuh akan menyebabkan kulit mudah terluka, namum setelah kajian2 demi kajian dibuat, lebih baik dibuat permukaan kasar kerana kemalangan yang terjadi akibat kenderaan berat tergelincir akibat permukaan jalan tidak kasar terutama pada waktu hujan, kem