Disambung lagi
Dalam artikel sebelum ni saya ada tulis ada 2 jenis loji. Loji bancuhan pertama yakni loji bancuhan dram, yg paling biasa digunakan di Malaysia dan seluruh dunia kerana mudah dialih, mudah dipasang, kos penyelenggaraan yg rendah telah diterangkan dalam artikel sebelum ni.
Kali ni, saya akan terangkan tentang sebuah loji bancuhan yg agak jarang digunakan di Malaysia. Ini adalah kerana kos penyelenggaraan yg tinggi, pengendalian berkomputer yang memerlukan pekerja berkemahiran tinggi, dan alat ganti yg agak sukar ditemui. Walaubagaimanapun, terdapat syarikat2 besar di Malaysia telah cuba mengadaptasi system ini, dengan mengabaikan masalah yg tersenarai di atas kerana premix yg dihasilkan dengan menggunakan kaedah ini lebih berkualiti dari kaedah biasa, yakni kaedah campuran dram di samping dengan menggunakna kaedah ini juga, premix2 spesial (akan kita bincangkan kemudian apakah premix special) juga dapat dihasilkan, memandangkan premix2 spesial semakin mendapat sambutan di kalangan pihak2 berkuasa (spt JKR,Majlis dll) kerana sifat2nya yg special. (nanti kita bincangla, senang cakap).
Loji yg saya maksudkan di atas adalah loji bancuhan kelompok.(Batch Plant).
Besar kan banding dgn loji dram? Bandingkan saiz kereta dan jentolak kat sebelahnya. Komponen utama dalam loji kelompok ni adalah bekas makan sejuk, cold-feed bin (aik?? Sama macam loji dram je, memang sama pn, fungsinya masih lagi tempat pertama batuan diterima dan diasingkan, bentuknya pn sama jgk mcm dalam artikel sebelumnya), tangki minyak asphalt, silo simen (dalam gambar di atas Nampak x menara silinder di sebelah kiri dan ada paip penghubung di antara menara silender dan menara empat segi bertangga tu. Menara silinder tulah silo simen), pengering batuan dan system kawalan asap (asap putih yg keluar di belakang menara tu telah ditapis, jadi jgnla risau psl pencemaran alam. Kontena belakang tulah penapisnya). Ok seterusnya saya akan cerita mcmn premix dicampurkan dan dihasilkan dlm system yg agak komplikated ni, jd klu x phm pn buat2la phm ye…..
Pertama2 sekali, batuan yang telah dilonggokkan mengikut saiz dikumpul berhampiran dgn loji (kalau dlm gambar loji di atas kita Nampak longgokan batuan dibelakang jentolak tu. Kalau ada order premix, jentolak akan mengangkut batuan dari longgokan dan memasukkan dalam cold-feed bin (bekas makan sejuk).
Dalam artikel sebelum ni saya ada tulis ada 2 jenis loji. Loji bancuhan pertama yakni loji bancuhan dram, yg paling biasa digunakan di Malaysia dan seluruh dunia kerana mudah dialih, mudah dipasang, kos penyelenggaraan yg rendah telah diterangkan dalam artikel sebelum ni.
Kali ni, saya akan terangkan tentang sebuah loji bancuhan yg agak jarang digunakan di Malaysia. Ini adalah kerana kos penyelenggaraan yg tinggi, pengendalian berkomputer yang memerlukan pekerja berkemahiran tinggi, dan alat ganti yg agak sukar ditemui. Walaubagaimanapun, terdapat syarikat2 besar di Malaysia telah cuba mengadaptasi system ini, dengan mengabaikan masalah yg tersenarai di atas kerana premix yg dihasilkan dengan menggunakan kaedah ini lebih berkualiti dari kaedah biasa, yakni kaedah campuran dram di samping dengan menggunakna kaedah ini juga, premix2 spesial (akan kita bincangkan kemudian apakah premix special) juga dapat dihasilkan, memandangkan premix2 spesial semakin mendapat sambutan di kalangan pihak2 berkuasa (spt JKR,Majlis dll) kerana sifat2nya yg special. (nanti kita bincangla, senang cakap).
Loji yg saya maksudkan di atas adalah loji bancuhan kelompok.(Batch Plant).
Besar kan banding dgn loji dram? Bandingkan saiz kereta dan jentolak kat sebelahnya. Komponen utama dalam loji kelompok ni adalah bekas makan sejuk, cold-feed bin (aik?? Sama macam loji dram je, memang sama pn, fungsinya masih lagi tempat pertama batuan diterima dan diasingkan, bentuknya pn sama jgk mcm dalam artikel sebelumnya), tangki minyak asphalt, silo simen (dalam gambar di atas Nampak x menara silinder di sebelah kiri dan ada paip penghubung di antara menara silender dan menara empat segi bertangga tu. Menara silinder tulah silo simen), pengering batuan dan system kawalan asap (asap putih yg keluar di belakang menara tu telah ditapis, jadi jgnla risau psl pencemaran alam. Kontena belakang tulah penapisnya). Ok seterusnya saya akan cerita mcmn premix dicampurkan dan dihasilkan dlm system yg agak komplikated ni, jd klu x phm pn buat2la phm ye…..
Pertama2 sekali, batuan yang telah dilonggokkan mengikut saiz dikumpul berhampiran dgn loji (kalau dlm gambar loji di atas kita Nampak longgokan batuan dibelakang jentolak tu. Kalau ada order premix, jentolak akan mengangkut batuan dari longgokan dan memasukkan dalam cold-feed bin (bekas makan sejuk).
Samakan mcm dlm artikel sebelumnya?? Sebenarnya waktu ni prosesnya sama macam dlm loji dram Cuma saya terangkan lebih lanjut sebab bila saya baca artikel sebelumnya saya rasa org susah nak paham. Nampak x ada batang besi yg mencacak naik dari bekas makan sejuk tu, tu sensor/camera untuk nak mengetahui batuan yg dimasukkan adalah ke dalam bekas yg betul. (dalam gambar di atas ada Nampak ada 5 bekas).
Seterusnya, bekas akan dihantar untuk dipanaskan dengan menggunakan conveyor belt mcm dlm gmbr di bwh :-
Seterusnya, bekas akan dihantar untuk dipanaskan dengan menggunakan conveyor belt mcm dlm gmbr di bwh :-
Batuan akan dihantar dengan menggunakan conveyor-belt ke dram (aik?? Dram?? Kata ini loji kelompok, kenapa ada dram??) ok, dram ini berfungsi untuk memanaskan batuan sahaja, x seperti loji bancuhan dram (di mana bancuhan batuan dan asphalt dilakukan dalam dram), malahan penunu untuk dram ini pun terletak di belakang, x seperti loji dram di mana penununya di hadapan sewaktu batuan mula2 masuk. Saya mintak maaf tiada gambar untuk dram dalam loji kelompok ni, saya x sempat tgkap. Batuan seterusnya diangkat ke kemuncak menara dgn menggunakan bucket elevator mcm dlm gambar di bawah.
Gambar dari http://www.screwconveyors.co.nz/buckets.jpg
dan dibuang ke kemuncak menara mcm dlm gmbar di bawah.(sekali lagi mintak ampun xde gambar elevator. Saya Cuma mampu sediakan gambar dari web je sebab semua sistemnya tertutup.
Bila batuan dah sampai di kemuncak menara, (dalam gambar di atas sekali,menara dimaksudkan adalah menara segiempat bertangga tu.)batuan akan sekali lagi proses penapisan. Saya berpeluang untuk ke kemuncak menara dan menangkap gambar proses tersebut dijalankan. Inilah gambarnya.
Haaa…nampak x batuan diasingkan? X Nampak? Saya pn, kan saya dah kata semua sistemnya tertutup untuk keselamatan dan penjagaan kualiti bahan.
Lebih kurang mcam nila bentuk pengayaknya. Nampak x sebelah kanan gambar tu ada 6 lapis pengayak? Setiap satunya lebih kurang mcm nila.
Tapi mengikut saiz. Batuan yg telah dipanaskan dan diasingkan akan disimpan di dalam bekas panas yg terletak di bawahnya sehinggalah ada lori di bawahnya untuk premix dibuang.
Pada waktu yg sama, simen akan dipam masuk ke dalam bekas simpanannya juga, anda Nampak paip besar kat sebelah kiri gambar di atas. Itulah paip dari menara silinder (dalam gambar di atas sekali) ke menara segiempat tu. Kalau ada lori sampai di bawahnya, semua jenis batuan dan simen akan dicampur dan turun ke tingkat yg seterusnya di bawah.
Inilah pam asphalt, campuran asphalt, batuan dan simen akan dimasukkan dalam hopper di tingkat bawah, mcam dalam gambar dibawah.
Hopper tu akan melepaskan campuran semua ke tingkat bawah lagi iaitu ke pengisar. (pugmill). Kalau dalam gambar paling atas sekali, pengisar adalah 2 tangki besar yang anda Nampak tu. Jadi hopper di atas akan bergerak ke depan/belakang samada tangki campuran tu akan dimasukkan ke tangki pengisar pertama atau ke dua. Dalam gambar di atas dia berada di mulut pengisar pertama dan pengisar berada di tingkat bawahnya. Dalam gambar di bawah menunjukkan mulut pengisar kedua.
Dan, akhir sekali, premix akan jatuh ke lori. Dalam gambar di bawah. Lori akan tunggu di bawah dan premix akan jatuh ke dlamnya. Tapi xde lorila dlm gambar ni.
Saya lupa nak tunjukkan tangki minyak bitumen... Kat bwh ni gambar tangki minyak bitumen...
Minyak bitumen ini perlulah sentiasa dipanaskan untuk mengekalkan bentuknya dalam bentuk cecair. Minyak bitumen ni kalau bawah 100dar. celcius akan menjadi beku. Sebab tu, dekat belakang lori tangki bitumen anda akan nampak ada tong gas. Tong gas tu gunanya untuk memanaskan bitumen dalam lori tangki tu. Dan akhir sekali, semua peralatan dalam loji ni dikwal oleh sistem SCADA (Apa tu SCADA?) Supervisory Control And Data Acquisition. Sebuah sistem yg dikwal dan diselia sepenuhnya melalui komputer. Di bawah ni adalah komputernya. Jadi seorang operator bolehla mengawal keseluruhan proses melalui depan skrin komputer.
Ulasan
dan apakah berbezaan loji bancuhan asphalt dan loji penghasilan asphalt..?
Catat Ulasan
Terima Kasih untuk setiap ulasan.