Sabtu, 9 Januari 2010

Premix (The Making of...)

Disambung semula……………………………..

Lepas suhu dah turun, bolehla dibuka untuk awam dan ditarok road marking, (line putih/kuning), dll. Ok, itu nanti kita bincangkan kalau ada kesempatan dan kalau saya masih bersemangat. Kali ni kita nak bincangkan pasal premix. Perasan x, saya Cuma cerita waktu premix tu dh dibawa ke tapak pembinaan dah dgn lori. Macamana premix tu dibuat? Macamana proses pencampuran minyak bitumen tu dgn batuan sampai blh jd hitam dan panas mcm tu…prosesnya agak senang. X terlalu sofistikated macam konkrit. Premix yg biasa digunakan dipanggil HMA(Hot Mix Asphalt). Ok pertama sekali, setahu saya, setakat ilmu yg saya ada, ada 2 jenis loji bancuhan premix.

Yg pertama, yg paling biasa sekali di Malaysia dan mudah didapati adalah drum-mix plant. Gambarnya mcm kt bwh.
Gambar dari vinayakequipments.com-India

Di sebelah kiri sekali tu cold-feed bins atau kalau terjemahan sebijik-sebijik jadi bekas makan-sejuk. Td gambar di luar Negara, bawah ni di Malaysia.

‘Bekas makan-sejuk’ ini berfungsi sebagai penimbang untuk setiap gred batuan yg dimasukkan. Seperti contoh, ingat x saya ada cerita pasal batuan untuk asas jalan perlu mempunyai batuan kasar, pasir dan halus, setiap satunya mempunyai peratusan yang telah direkabentuk dari awal-awal lagi. Jadi sebelum sesuatu loji menghantar premixnya ke tapak pembinaan, mereka perlulah menghantar JMF atau Job Mix Formula, formula campuran untuk kerja-kerja di tapak pembinaan kepada jurutera seperti saya (eksyen plak) untuk disemak. Seandainya JMF mereka sama dgn lukisan pembinaan ataupn spesifikasi, loji tu blh digunapakai.

Berbalik kepada ‘Bekas makan-sejuk’, gambar di luar negara di atas dikawal dngn manual, tapi yg di dlm gmbar di Malaysia ini dikawal dgn computer. Sbg contoh, saya ambik gambar di atas (yg Malaysia) ada 6 bekas (bins). Katalah bins yg pertama dan kedua batuan halus bersaiz 2mm ke bawah, yg ketiga 10mm dan keempat 20mm, yg klima 25mm dan yg keenam 40mm. Diaorg akan memasukkan batuan dengan menggunakan jentolak melalui feeder ikut atas mengikut saiz batuan. Kalau drebar jentolak tu silap masukkan jenis batuan ikut bin dia matila. Jadi drebar jentolak pn kene paham jugakla. Lepas tu, operator loji akan memasukkan dalam computer berapa kilogram setiap jenis batuan perlu dicampur. Perasan x kotak putih kat bawah tu, tu timbang tu. Data dari computer operator loji akan dihantar ke kotak putih tu, penimbang akan menimbang batuan sepatutnya digunakan, pastu hantar ke conveyor belt dan terus ke drum macam dalam gambar di bawah.

‘Drum’ tu akan berputar dan ditembak dgn api untuk memanaskan batuan tu sebelum dicampur dgn bitumen. Kenapa perlu dipanaskan? kerana minyak bitumen tu dalam suhu biasa/suhu bilik akan membeku, ia perlu dipanaskan ke suhu lbh krg 160drjh celcius untuk dicairkan, jadi untuk bertemu dgn batuan, batu juga perlu dipanaskan ke suhu yg lbh krg sama spy campuran lbh sebati.
video
Video di atas menunjukkan dram waktu beroperasi, perasan x benda bulat yg ada paip ke dalam drum yg berputar tu, tula blower dia,ala mcm hair dryer fungsi dia, nak keringkan rambut bolehla, tapi bukan setakat rambut, kepala pn blh terbkr...hehe.muncung Blower tu mengeluarkan api mcm ekzos jet pejuang. x percaya pergi plant tgkla sendiri. x pn sape yg tgk blog saya dgn komputer yg ada speaker, bukak speaker kuat2,pas tu play video ni. Mcm enjin jet.
Premix yang telah terhasil akan dihantar terus ke lori pada suhu lbh krg 160 darjah celcius. Proses ini dipanggil drum mix kerana campuran berlaku dalam drum tu. Yg gambar di atas sekali tu (yg di luar negara), loji bancuhan paling simple. Batu dimasukkan ke cold feed bin, dihantar ke drum untuk dipanaskan dan dicampurkan dgn premix, seterusnya dihantar ke lori, dan dihantar ke tapak.


Gambar di atas menunjukkan silo, silo ini memungkinkan premix yang sama jenis disimpan buat sementara waktu sementara menunggu lori masuk. Dalam gambar di bawah kita tgk, silo tu ada 3 compartment, membolehkan ia menyimpan 3 jenis premix yg berbeza dengan hanya menukar haluan 4 tayar yg ada kat kaki conveyor belt. Dlm gmbr di atas,conveyor belt yg ada roda dkt tapak dia menukar haluan, tuang ke dalam compartment no. 3 dalam gambar di atas. Lori pulak tgh reverse utk masuk ke dalam silo ke 3.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih untuk setiap ulasan.