Langkau ke kandungan utama

Arahan Tapak

Assalamualaikum semua,

Sepanjang pengalaman saya bekerja di bidang pembinaan samada di pihak konsultan atau kontraktor, banyak masalah yang terjadi di tapak,terutama apabila melibatkan lukisan pembinaan. Masalah akan terjadi apabila wujudnya perbezaan di dalam lukisan pembinaan dan apa yang terjadi sebenarnya yang terjadi di tapak. Sekiranya terjadi, pengalaman dan kemahiran di kedua-dua belah pihak (konsultan dan kontraktor) amatlah diperlukan. Profesianelisme dan karisma amat penting untuk menentukan perjalanan di tapak menjadi lebih baik.

Untuk itu, jurutera residen juga perlu memainkan peranan yang amat penting. Keputusan yang dibuat perlu cepat dan tepat. Masalah ini banyak timbul apabila kurangnya pengalaman seseorang jurutera residen. Seperti pengadil bola sepak, keputusan yang diberi mestilah menitikberatkan semua aspek, termasuk kerja yang dijalankan walaupun keluar dari lukisan pembinaan tetapi masih lagi mengikut spesifikasi dan yang paling utama mestilah cepat, terutama bagi projek2 jangka cepat, Ini memerlukan jurutera yang betul2 berpengalaman.

Amat mudah untuk mengatakan, 'kalau x boleh ikut drawing, susah nak ikut spec, ikut site condition jelah'. Ini sering terjadi di pihak kontraktor. Amat sukar untuk mencari kontraktor dan konsultan yang betul2 duduk berbincang apabila terjadinya perselisihan dalam lukisan pembinaan dan keadaan di tapak.Bagaimana hendak melakukan kerja yang masih boleh menguntungkan kontraktor dan dalam masa yang sama mengikut spesifikasi. Masing2 dengan ego masing2. Sekiranya ada, tahniah. Saya pun mengalami masalah yang sama seperti di atas, samada masalah ini datang dari saya sendiri atau dari pihak lain.
Namun, disini saya akan cuba ceritakan pengalaman yang pernah saya hadapi untuk rujukan saya pada masa hadapan sekiranya terjadi lagi permasalahan yang sama. Juga ruang terbuka luas sekiranya ada idea2 yang lebih bernas dari pihak saudara/i tentang keputusan yang dibuat adakah ia keputusan yang tepat atau sebaliknya.



Kalau saudara/i perhatikan kedua-dua gambar di bawah, anda akan nampak 2 ekor hantu duduk bertenggek kat penghadang jalan tu..... bukan tu tujuannya. Masalah sebenar terjadi apabila dinding batu-bata yang rendah (memang ikut lukisan pembinaan sebenar macam tu), tetapi di satu bahagian akar pokok dan aras tanah yang tinggi membuatkan perkara ini hampir mustahil kerana tanah di celah-celah akar pokok akan jatuh ke dalam longkang dan membuatkan longkang tersumbat.

Perbincangan dibuat dengan pihak kontraktor dan keputusan diambil adalah satu bahagian dinding longkang dinaikkan setinggi 500mm untuk menahan tanah di belakang pokok.


Ini adalah perancangan asal yang dibuat dan dihantar kepada sub-kontraktor untuk perlaksanaan kerja. Setelah arahan bertulis dikeluarkan (Site Instruction) kepada kontraktor, sub-kontraktor boleh memulakan kerja-kerja pembinaan.

Ini gambar dah siap..cantikkan? Cantik la jugak tu.

Ulasan

BUJANG SUSAH berkata…
Apa nak komen ek... longkang tu xder air plak. klau ada leh la mancing kat situ... hehehe
Muhammad Firdaus berkata…
hehe...belum beroperasi lagi bang..
Albert berkata…
hi..nice blog
will spend time to read all these stuffs ^^
Tanpa Nama berkata…
Thanks...keep on reading bro.
xafee berkata…
bagus post macam ni...perkongsian pengalaman...harap en firdaus dapat kongsi lebih banyak pengalaman ..terima kasih ..

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fungs

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Lean Concete G10 (Biasa digunakan sebagai konkrit melepa, tidak mempunyai kekuatan untuk menanggung beban) G10 ( 1 : 3.92 : 5.62) Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 169kg 12.5 mm Aggregate : 112kg River sand : 196kg Total water :  44liter Fresh concrete density: 2398 Kg/M 3 G20 banyak digunakan untuk bangunan2 kecil, rumah setingkat, dll G20 ( 1 : 2.48 : 3.55)  Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 107 kg 12.5 mm Aggregate : 71 kg River sand : 124 kg Total water : 28 liter Admixture : 350gram dimasukkan dalam simen (admixture bertujuan untuk menambah kebolehkerjaan konkrit) Fresh concrete density: 2430 Kg/ M 3 G25 banyak digunakan untuk bangunan-bangunan tinggi, sperti lebih dari setingkat dan mungkin juga digunakan di bangunan-bangunan tinggi. G25 ( 1 : 2.28 : 3.27) Cement : 50 Kg 20 mm Aggregate : 98 kg 12.5 mm Aggregate : 65.4 kg River sand : 114 kg Total water : 27.5 liter Admixture : 300 gram Fresh concrete density: 2414 Kg/ M 3 G30 ban