Langkau ke kandungan utama

Documentation dalam ISO 9001

Apabila anada membaca post ini, sudah pasti anda mengharapkan apa documentation perlu disediakan sewaktu atau sebelum auditor ISO datang ke tapak pembinaan anda bukan? Sabar dulu, bab itu akan diceritakan kemudian bersama-sama dengan clause ISO yang berkenaan. Namun, sebelum itu, pemahaman mengenai apakah document yang diperlukan hendaklah difahami betul2 dahulu.

Nilai Documentation (berdasarkan ISO 9000 ; Clause 2.7.1)

Documentation membolehkan niat communication tentang kerja dilaksanakan dan konsisten kerja-kerja yang dilakukan direkod. Penggunaan documentation membantu kepada :-

a) Pengukuran tahap kecapaian kepada klient requirement.
b) Mengukur adakah latihan diperlukan kepada pelaksana dokument.
c) Pengulangan dan traceability.
d) Bukti kepada pencapaian objektif dan polisi
e) Ukuran tahap efektif dan kestabilan QMS.

Jenis-jenis documentation yang diperlukan dalam QMS. ((berdasarkan ISO 9000 ; Clause 2.7.1)

Antara dokument-dokumen yang perlu disediakan untuk menunjukkan sesebuah organisasi mematuhi kepada ISO 9001

a) Dokumen yang menyediakan maklumat yang konsisten tentang bagaimana QMS patut  dilaksanakan dalam sesebuah syarikat, (contoh ; Quality Manuals)

b) Dokumen yang menyediakan maklumat yang konsisten tentang bagaimana QMS patut  dilaksanakan dalam sesebuah projek, (contoh ; PQP)

c) Dokument menyatakan keperluan melaksanakan projek (contoh;- Drawings, BQ, Specification)

d) Document menyatakan keperluan garis panduan (cth :- BS1377 utk test FDT, BS EN 206 ; Concrete, MS 146 utk rebar)

e) Documents yang menyediakan informasi dalam bagaimana menjalankan aktiviti tersebut; (Method Statement, Shop Drwgs, Material Submission dll)

f) Dokument menyatakan bukti kerja-kerja telah dijalankan atau kecapaian sesuatu objektif kerja (cth :- RFWI, Site Daily Record, Approved Method Statement, Approved Material Submission)

Jadi, adalah bergantung kepada organisasi untuk melaksanakan documentation atau media digunakan dalam sesebuah tapak pembinaan.

Apakah dokumen2 yang perlu diwujudkan untuk memastikan sesebuah organisasi itu mematuhi kepada keperluan dalam ISO?

Tunggu dalam post akan datang...




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fu

Lapisan Jalan

Setiap jalan yang dibuat kebanyakannya mengikut kaedah pembinaan MacAdam dimana dilapisai dengan beberapa lapisan. Di bawah adalah lapisan paling biasa dibuat. Apa fongsi setiap lapisan???? Lapisan paling bawah adalah lapisan subgrade iaitu lapisan tanah asal. Macam saya cakap sebelum ni…Lapisan tanah yang diuji mestilah mempunyai CBR biasanya melebihi 3% atau 5%. Bagaimana kalau uji banyak mana pun tetap fail(yakni kurang dari 3% atau 5%)? Contohnya macam tanah paya yang lembik, atau tanah lembab….sah2 fail dah tanah macam tu. Takkan nak buang semua tanah tu pastu ganti dengan tanah lain?Nak korek buang banyak mana? Jadi masalah untuk tanah macam ni dikepilkan bersama-sama dengan hasil laporan kajian tanah yang dinamakan Soil Investigation (biasanya akan dibuat sebelum masuk tapak) akan dihantar ke Jurutera Geoteknikal (Jurutera teknikal tanah), untuk dibuat kajian, rawatan apakah yang paling sesuai tanah(nanti saya bincangkan kalau ada masa tentang jenis-jenis rawatan) supaya tan