Langkau ke kandungan utama

Bagaimana Mengejar Wang??

Kali ni saya tak menulis pasal isu kejuruteraan…. Sebab kali ni postnya berlabel santai, tapi sebelum post ni dibaca oleh anda, saya mintak tlg anda buffer lagu Maher Zain ni dr mula sampai habis, dan sambil anda baca post ni biarkan lagu ni menjadi background, dan baca perlahan2 :-



Ada yg bertanyakan kpd saya, Adakah saya dpt wang dgn membuat blog ini? Kalau x dpt wang, kenapa perlu bersusah payah?

Jawapan kepada soalan pertama adalah TIDAK. Dan jawapan kepada soalan kedua saya jawab dgn ayat Al-Quran di bawah :-

Karun berkata: "Sesungguhnya aku hanya diberi harta itu, karena ilmu yang ada padaku". Dan apakah ia tidak mengetahui, bahwasanya Allah sungguh telah membinasakan umat-umat sebelumnya yang lebih kuat daripadanya, dan lebih banyak mengumpulkan harta? Dan tidaklah perlu ditanya kepada orang-orang yang berdosa itu, tentang dosa-dosa mereka.

Surah Al-Qashash : 078

Blog dan post ini bertujuan untuk mengingati diri saya yang ilmu yang saya cari saya perlu (dengan apa cara sekalipun) memberi kredit terbesar kepada Allah S.W.T, kerana dialah yang mencipta :-

  • Aggregate dan batuan untuk membuat bangunan.

dan mereka memahat rumah-rumah dari gunung-gunung batu (yang didiami) dengan aman.

Al-Hijr : 082

  • Pentingnya subgrade yang kuat sebagai asas jalan

·Maka Kami jadikan bahagian atas kota itu terbalik ke bawah dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang keras. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang memperhatikan tanda-tanda. Dan sesungguhnya kota itu benar-benar terletak di jalan yang masih tetap (dilalui manusia).

Al Hijr ; 074 – 076

  • Menasihati manusia supaya jangan membuat rumah di tepi cerun....

Maka apakah orang-orang yang mengasaskan mesjidnya di atas dasar taqwa kepada Allah dan keridhaan-(Nya) itu yang baik, ataukah orang-orang yang mengasaskan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunannya itu jatuh bersama-sama dengan dia ke dalam neraka Jahannam. Dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang zalim.

At-Taubah ; 109

Dan bnyk lagi teknologi dan penemuan yang telah dinyatakan dlm Al-Quran ini yang masih belum diterokai….

Dalam perjalanan saya dalam bidang kejuruteraan awam ini, tidak dinafikan saya akan diumpan dari semua kesenangan dunia, pertamanya wang. Terutamanya dalam bidang pembinaan banyak melibatkan rasuah untuk kelulusan dll…. Saya juga tidak dinafikan diuji dgn ujian yg sama….

Namun untuk menasihati diri saya dan semua, tahukah saya apa maksud kesenangan itu sendiri??terutamanya wang...

Seandainya saya mengejar wang, sedar atau tidak wang hanyalah direka oleh syaitan untuk membiarkan pergantungan saya keatasnya……

Setakat ini saya rasa saya faham apa erti wang dalam kehidupan saya….Benarkah?? Apa maksud wang? Saya pun tahu berapa bnyk harga wang yg saya ada dalam poket/bank, tapi adakah saya faham berapa NILAI wang saya??? Jawapannya TIDAK… saya akan ceritakan dibawah ini apakah maksud harga dan nilai wang tersebut.

Di setiap wang ada ditulis WANG INI SAH DIPERLAKUKAN DENGAN NILAI…. Tetapi apakah nilainya??? Dahulu RM1 kita boleh beli 5 kuih, tetapi hari ini RM1 nak dpt 3 kuih pn susah. Kenapa? Adakah kuih naik harga????

Mungkin kita diberitahu sebegitu, dalam media….namun hakikatnya TIDAK…. Kuih tersebut tidak naik harga, masih sama seperti dulu. Kalau karipap kita makan dulu, karipapla kita makan sekarang. Kalau macam tu, apa yg terjadi sebenarnya??? …… Sebenarnya, nilai wang tu yg jatuh. Saya ulang, NILAINYA JATUH, bukan harganya, kerana harganya tetap. Harganya masih tetap RM1, tapi nilainya makin jatuh dari masa ke masa… Jadi saya tanya kembali soalan yg sama? Saya tahu harga duit saya RM1, RM5, RM10 , tapi tahukah saya berapa nilai duit saya….x tahu.....Pelik bukan??

Jadi saya berbangga dengan harga duit yg saya ada, beribu dalam bank/poket, tapi bodohnya saya bila saya sendiri x tahu berapa banyak nilai duit sebenarnya…… Sebenarnya siapa yg tahu nilai wang tu? dan yg paling penting nilai wang itu dikawal oleh siapa??

Saya tahu anda akan jawab YAHUDI, kerana mereka pandai dalam ekonomi dan mereka mengawal amerika. Betul jawapan anda, dan saya nak tambah….. yahudi hanya manusia, macam kita cuma mereka dipergunakan. Dipergunakan??? Oleh siapa???

Saya gambarkan begini, saya nak korek sebuah bukit, kalau saya gunakan kren , agak2 boleh x???? mana boleh, sebab kren untuk angkat barang. Gunakanlah excavator. Jadi Excavator tu hanya sebagai alat kepada saya, untuk menogrek bukit kerana dengan tangan saya x boleh nak mengorek bukit, saya yg duduk dlm control box dan operate excavator tu dari situ. Jadi sama seperti syaitan, syaitan duduk dalam hati orang yahudi (macam duduk dlm control box tadi), operate otak orang yahudi (yg kebetullannya hebat dalam ekonomi), dan biarkan mereka mengawal dunia… Jadi, percayalah, semakin kaya manusia, semakin jatuh nilai wang tadi. Kerana apa??

Supaya org Islam yang betul2 tawadduk dan zuhud menyerah diri kepada Allah S.W.T, (tidak pedulikan harta dunia) akan merasa tertekan dgn hidup akibat kekurangan wang, dan di situlah dia akan wujudkan perasaan ingin ambil rasuah. Dan akhirnya kata2 sedemikian akan muncul “Zaman sekarang ni kalau x ambik memang susahla hidup, barang itu naik, ini naik”.

JADI, FIKIR SEKALI LAGI APA NILAI WANG DALAM HIDUP SAYA ??????? Jawapannya saya tahu mengawal harga wang tetapi hilang kawalan terhadap nilai wang . (I’ve control on the price of the money but lose on the value of it) WANG INI SAH DIPERLAKUKAN DENGAN NILAI yang mana nilainya dikuasai oleh syaitan melalui otak yahudi.

Semakin kita mengejar wang, semakin kita rapat dengan syaitan...............kerana ia yg mengawal nilai wang tersebut. Bukan George Soros, Benjamin Netanyahu atau Ariel Sharon kerana mereka hanya manusia, macam kita cuma mereka telah dipergunakan.

Sayangnya, musuh yang paling kita benci, yang lebih benci dari orang2 yg saya sebut di atas bukan terletak di Israel, bukan di Amerika.... tetapi di mana? Baca ayat di bawah dan kita akan tahu :-

Katakanlah: "Aku berlindung kepada Tuhan (yang memelihara dan menguasai) manusia.

Raja manusia.

Sembahan manusia.

Dari kejahatan (bisikan) syaitan yang biasa bersembunyi,

yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia,

dari (golongan) jin dan manusia.

Surah An-Naas

Malangnya, yg lebih jahat dari Zionist dan Israel berada dlm dada saya...... yg sentiasa membisikkan perkara2 jahat untuk dibuat.

Jadi saya perlu mengawal kemahuan saya, Have full total control on it, jangan jadi hamba dunia…. Orang yg mempunyai kawalan dan faham apa erti wang akan mengambil wang sekadar diperlukan sahaja, sekadar untuk membayar hutang rumah yg sederhana, kereta yg sederhana, bil air, eletrik dan keperluan itu sahaja kerana INGAT; dalam Kamus Dewan Edisi 4, wang bermaksud alat tukaran.....

Jadi, tinggalkan wang sebagai alat tukaran sahaja, jangan dikejar dan jangan ditinggalkan langsung, Jika terlebih kembalikan kepada orang yg memerlukan…. Ini adalah pesan saya kepada diri saya, sebab saya adalah pembaca setia blog saya.

Itu hanya wang, bagaimana dengan benda2 lain ; kalau saya kaji betul2; kesemua kesenangan dunia hanyalah betul2 sementara; samada apa yg kita rasa, kita pegang, kita sentuh, semuanya…. Dan perjalanan akhir semua itu adalah di sel otak.

Kalau saya ingat untuk mengikut nafsu, itu cuma hormon otak saya telah dikawal oleh syaitan yg terletak di hati.. Kawal balik hormon saya. Mcm saya cakap awal2 tadi, have full total control of it.

(ini cuma pendapat peribadi saya, seandainya apa yg saya tuliskan ini bertentangan dengan hukum psikologi, saya minta maaf).

Jadi, seperti saya katakan macam wang tadi, gunakan hormon dan nafsu saya hanya kepada perkara2 yang mentaati Allah S.W.T, gunakan adrenalin saya bencikan Israel kerana Allah S.W.T, bencikan kejahatannya bukan bencikan individunya; kawal adrenalin saya terhadap perkara2 maksiat seperti dadah dll….

Kesimpulannya :

Have full total control of my money & I will control my own world.

Have full total control of my adrenalin & I will control my own life.

Barulah saya sedar bahawa Allah S.W.T dah cukup bagi semuanya dekat saya, cuma saya yang jauh sangat dengannya.

Apabila saya berjaya mengawal kesemua itu, baru akan datang apa yg dikatakan :-

“Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.
Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”

AYAT SERIBU DINAR.

Tapi sayangnya, saya masih belum sampai ke tahap itu, masih jauh dan entah bilakan sampai.


Jangan risau dan jangan gundah kerana Ramadan datang lagi....SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
good info...
ariz berkata…
assalamu'alaikum wbt...

terima kasih... sy bgitu trtrik dgn artikel ini... sm0ga usaha anda d berkati ALLAH... teruskn usaha.... pejuang agama....
azilan berkata…
Artikel yg bagus
Unknown berkata…
Sudut sisi pandang tentang wang yang sangat menarik. teruskan menulis Tuan!

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fungs

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Lean Concete G10 (Biasa digunakan sebagai konkrit melepa, tidak mempunyai kekuatan untuk menanggung beban) G10 ( 1 : 3.92 : 5.62) Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 169kg 12.5 mm Aggregate : 112kg River sand : 196kg Total water :  44liter Fresh concrete density: 2398 Kg/M 3 G20 banyak digunakan untuk bangunan2 kecil, rumah setingkat, dll G20 ( 1 : 2.48 : 3.55)  Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 107 kg 12.5 mm Aggregate : 71 kg River sand : 124 kg Total water : 28 liter Admixture : 350gram dimasukkan dalam simen (admixture bertujuan untuk menambah kebolehkerjaan konkrit) Fresh concrete density: 2430 Kg/ M 3 G25 banyak digunakan untuk bangunan-bangunan tinggi, sperti lebih dari setingkat dan mungkin juga digunakan di bangunan-bangunan tinggi. G25 ( 1 : 2.28 : 3.27) Cement : 50 Kg 20 mm Aggregate : 98 kg 12.5 mm Aggregate : 65.4 kg River sand : 114 kg Total water : 27.5 liter Admixture : 300 gram Fresh concrete density: 2414 Kg/ M 3 G30 ban