Langkau ke kandungan utama

Slope (Part 2)

Bila kita dah baca tentang Part 1 sebelum ni kita rasa kita hidup dalam bahaya...... Memang ya, setiap cerun yg ditarah ada risikonya, bukan nak menakutkan. Tetapi itulah hakikatnya, apa sahaja yang berkaitan dgn bumi ada bahayanya. Sehebat mana pun Saintis/Jurutera, masih belum ada yang dapat mengagak bilakah dan di manakah gempa bumi dan tanah runtuh akan berlaku.... Itu bergantung kepada kuasa Allah S.W.T.
Keruntuhan tanah terjadi di setiap tempat di dunia, x semestinya cerun tersebut ditarah. Ini termasuklah di dalam hutan... Tetapi kalau dalam hutan tanah runtuh dan menghempap 2-3 ekor binatang, memang x masuk Buletin Utama. Tapi kalau terjadi di kawasan kediaman, ia akan menjadi Frontline. Dan ia akan lebih teruk jika cerun bukit tersebut ditarah.

"Bukankah Kami telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan, dan gunung-gunung sebagai pasak?" An Naba 78 : 6-7


Apa akan jadi apabila pasaknya (peg) dicabut? Kita bayangkan kita pasang khemah dan kita letak 4 pasak di 4 penjuru. Kita cuba cabut 1 je pasak/peg. Apa akan jadi? Untung2 tahan khemah tu, kalau tidak runtuhla ia.... sama jugak macam bukit & gunung. Kalau kita runtuhkan pasak bumi, nasib kaulah....kalau ok, ok, kalau tidak jadilah mcam Bukit Antarabangsa.
Walaubagaimanapun, selepas kajian demi kajian dijalankan oleh pakar2, terima kasih pada teknologi sekurang2nya kita dapat bersedia dgn segala kemungkinan. BUKAN UNTUK MELAWAN KUASA TUHAN, tetapi untuk bersedia dgn apa sahaja kemungkinan. Gempa bumi kini boleh dikesan dengan tanda2nya, begitu juga dgn tanah runtuh. Teknologi dan kemajuan telah memungkinkan manusia memperbaiki cerun dan menambahbaikan cerun dari membahayakan manusia dan harta benda...
Jurutera telah mencuba pelbagai kaedah bergantung kepada jenis tanah di bukit, kecerunan, dan pelbagai kaedah untuk 'mengawal' cerun dari runtuh. Bagaimana kaedah dilakukan..... saksikan video di bawah;

Apabila jurutera tersebut telah memikirkan kaedah paling baik untuk menentukan apa yg patut digunakan. Dengan segera, kerja-kerja akan dijalankan kerana semakin lama ditunggu, semakin bahaya cerun tersebut.

Dalam kes ini saya akan membincangkan tentang Soil Nail dan Guniting.

Soil Nail berfungsi sbg pengukuh tanah. Ia akan dipakukan dengan mesin gerudi ke dalam tanah. Dimasukkan besi dan diisi dengan grout (grout adalah campuran simen, air dan pasir tanpa batu, kalau ada batu dipanggil konkrit), untuk mengisi ruang antara besi dan simen. Soil Nail berfungsi seolah memasakkan tanah cerun ke tanah bukit.... Macam pasak kita pasang untuk khemah, bukannya besi yg kuat atau tidak yg menjadi ukuran, tetapi geseran antara besi dan tanah tu yg utama. Makin kuat 'grip' antara tanah dan besi makin kurang keberangkalian untuk pasak tu tercabut.

Bagaimana Soil Nail dibuat, pertama sekali proses drilling atau menggerudi akan dilakukan, kedalaman penggerudian adalah bergantung kepada design di mana jurutera akan menentukan kedalaman sepatutnya pasak (soil nail) itu ditanam setelah possible sliding surface diketahui. Soil Nail perlulah dipasak melebihi possible slide line tadi jika tidak ia akan berfungsi. Biasanya, panjang Soil Nail adalah dalam 3, 6, 12. Kenapa panjangnya sedemikian? kerana besi panjangnya 12m, jadi kalau buat 6m, blh dpt 2, kalau 3m, blh dpt 4. Video di bawah ini menunjukkan proses penggerudian sedang dijalankan :-

  1. Selepas lubang digerudi, anchor akan dimasukkan, anchor ni bertindak sebagai sauh kepada tanah, biasanya besi Y25/32 akan digunakan. Besi/anchor ini ada yg dimasukkan terus ke dalam lubang dan ada yang dimasukkan ke dalam paip gelugur PVC/HDPE(PVC/HDPE corrugated pipe) berdiameter 100mm. Lupa saya nk ckp, biasanya lubang gerudi tu 100mm dia. Tujuan dimasukkan dlm paip gelugur adalah untuk mengelakkan terjadinya proses pengaratan. Kita x tau apa ada dlm tanah tu, mungkin ada poket udara/air.
  2. Seandainya besi anchor tersebut dimasukkan dlm paip, ia akan dipam dgn grout supaya besi tetap dalam kedudukannya di dalam paip tu. Selepas grout mengeras dlm paip (lbh krg 24 jam) ia akan dimasukkan dlm lubang tebukan tu, jgn tunggu lama2, takut lubang tebukan tu runtuh kat dlm, mcm sy ckp td, kita x tau apa ada dlm tanah.
  3. Bila dah dimasukkan ke dlm lubang gerudi, terus pam grout mcm dlm video kt bwh ni, paip yg ditolak-tarik tu adalah kabel yg menyalurkan grout le tu, pamnya kt belakang, perasan x ada besi terkeluar, tu maksudnya besi dh dimasukkan. Memang kene tolak-tarik untuk memastikan grout tu benar2 kene pada semua tempat terutamanya jika terjadi poket udara. (klu di full screen, akan nampak lebihan grout akan tumah ke luar, ini adalah normal, yg risaunya bila masukkan bnyk mana pun tetap x cukup, takut ada poket udara kt dalam)


Bila semuanya dh selesai, wall tersebut akan di 'gunite' kan.... atau dalam istilah saintifiknya Shotcrete... Apa tu, ia adalah proses menembak grout ke sesuatu permukaan, kaedah ini lebih mudah dari proses plastering atau melepa tapi permukaannya lebih kasar. Biasanya dinding bangunan pn ada yg di'shotcrete' namun jarang digunakan. Biasanya lebih bnyk digunakan di cerun2 bukit. Tujuannya adalah untuk menghalang air hujan yang turun melalui permukaan cerun menghakis permukaan tanah cerun tersebut dan seterusnya membuatkan cerun tadi tidak stabil....jadi apabila ada lapisan shotcrete, air hujan akan melalui atas permukaan konkrit dan terus ke bawah cerun. Video di bawah menunjukka proses shotcrete/guniting.



Biasanya, grout akan dibancuh di dahulu di bawah/di permukaan rata dan ditambah dgn bhn kimia untuk mengelakkan konkrit tersebut mengecut seandainya brlaku proses dehidrasi apabila tindakbalas kimia berlaku.



video di atas menunjukkan grout yg dibawa oleh lori dituang ke dalam pam gunite, pam ini kuasanya dijana oleh generator kuasa angin atau kuasa hidraulik akan mengepam grout ini ke permukaan cerun.

Bagi soil nail, kini telah ada teknologi terbaru di mana tidak perlu lagi proses menebuk, memasukkan besi dan grout. Teknologi ini berungsi seperti sebuah pistol di mana pelurunya ialah rod besi. Rod besi akan ditembak ke permukaan cerun seperti video di bawah.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fungs

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Lean Concete G10 (Biasa digunakan sebagai konkrit melepa, tidak mempunyai kekuatan untuk menanggung beban) G10 ( 1 : 3.92 : 5.62) Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 169kg 12.5 mm Aggregate : 112kg River sand : 196kg Total water :  44liter Fresh concrete density: 2398 Kg/M 3 G20 banyak digunakan untuk bangunan2 kecil, rumah setingkat, dll G20 ( 1 : 2.48 : 3.55)  Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 107 kg 12.5 mm Aggregate : 71 kg River sand : 124 kg Total water : 28 liter Admixture : 350gram dimasukkan dalam simen (admixture bertujuan untuk menambah kebolehkerjaan konkrit) Fresh concrete density: 2430 Kg/ M 3 G25 banyak digunakan untuk bangunan-bangunan tinggi, sperti lebih dari setingkat dan mungkin juga digunakan di bangunan-bangunan tinggi. G25 ( 1 : 2.28 : 3.27) Cement : 50 Kg 20 mm Aggregate : 98 kg 12.5 mm Aggregate : 65.4 kg River sand : 114 kg Total water : 27.5 liter Admixture : 300 gram Fresh concrete density: 2414 Kg/ M 3 G30 ban