Langkau ke kandungan utama

Premix (The Making of...)

Disambung semula……………………………..

Lepas suhu dah turun, bolehla dibuka untuk awam dan ditarok road marking, (line putih/kuning), dll. Ok, itu nanti kita bincangkan kalau ada kesempatan dan kalau saya masih bersemangat. Kali ni kita nak bincangkan pasal premix. Perasan x, saya Cuma cerita waktu premix tu dh dibawa ke tapak pembinaan dah dgn lori. Macamana premix tu dibuat? Macamana proses pencampuran minyak bitumen tu dgn batuan sampai blh jd hitam dan panas mcm tu…prosesnya agak senang. X terlalu sofistikated macam konkrit. Premix yg biasa digunakan dipanggil HMA(Hot Mix Asphalt). Ok pertama sekali, setahu saya, setakat ilmu yg saya ada, ada 2 jenis loji bancuhan premix.

Yg pertama, yg paling biasa sekali di Malaysia dan mudah didapati adalah drum-mix plant. Gambarnya mcm kt bwh.
Gambar dari vinayakequipments.com-India

Di sebelah kiri sekali tu cold-feed bins atau kalau terjemahan sebijik-sebijik jadi bekas makan-sejuk. Td gambar di luar Negara, bawah ni di Malaysia.

‘Bekas makan-sejuk’ ini berfungsi sebagai penimbang untuk setiap gred batuan yg dimasukkan. Seperti contoh, ingat x saya ada cerita pasal batuan untuk asas jalan perlu mempunyai batuan kasar, pasir dan halus, setiap satunya mempunyai peratusan yang telah direkabentuk dari awal-awal lagi. Jadi sebelum sesuatu loji menghantar premixnya ke tapak pembinaan, mereka perlulah menghantar JMF atau Job Mix Formula, formula campuran untuk kerja-kerja di tapak pembinaan kepada jurutera seperti saya (eksyen plak) untuk disemak. Seandainya JMF mereka sama dgn lukisan pembinaan ataupn spesifikasi, loji tu blh digunapakai.

Berbalik kepada ‘Bekas makan-sejuk’, gambar di luar negara di atas dikawal dngn manual, tapi yg di dlm gmbar di Malaysia ini dikawal dgn computer. Sbg contoh, saya ambik gambar di atas (yg Malaysia) ada 6 bekas (bins). Katalah bins yg pertama dan kedua batuan halus bersaiz 2mm ke bawah, yg ketiga 10mm dan keempat 20mm, yg klima 25mm dan yg keenam 40mm. Diaorg akan memasukkan batuan dengan menggunakan jentolak melalui feeder ikut atas mengikut saiz batuan. Kalau drebar jentolak tu silap masukkan jenis batuan ikut bin dia matila. Jadi drebar jentolak pn kene paham jugakla. Lepas tu, operator loji akan memasukkan dalam computer berapa kilogram setiap jenis batuan perlu dicampur. Perasan x kotak putih kat bawah tu, tu timbang tu. Data dari computer operator loji akan dihantar ke kotak putih tu, penimbang akan menimbang batuan sepatutnya digunakan, pastu hantar ke conveyor belt dan terus ke drum macam dalam gambar di bawah.

‘Drum’ tu akan berputar dan ditembak dgn api untuk memanaskan batuan tu sebelum dicampur dgn bitumen. Kenapa perlu dipanaskan? kerana minyak bitumen tu dalam suhu biasa/suhu bilik akan membeku, ia perlu dipanaskan ke suhu lbh krg 160drjh celcius untuk dicairkan, jadi untuk bertemu dgn batuan, batu juga perlu dipanaskan ke suhu yg lbh krg sama spy campuran lbh sebati.
Video di atas menunjukkan dram waktu beroperasi, perasan x benda bulat yg ada paip ke dalam drum yg berputar tu, tula blower dia,ala mcm hair dryer fungsi dia, nak keringkan rambut bolehla, tapi bukan setakat rambut, kepala pn blh terbkr...hehe.muncung Blower tu mengeluarkan api mcm ekzos jet pejuang. x percaya pergi plant tgkla sendiri. x pn sape yg tgk blog saya dgn komputer yg ada speaker, bukak speaker kuat2,pas tu play video ni. Mcm enjin jet.
Premix yang telah terhasil akan dihantar terus ke lori pada suhu lbh krg 160 darjah celcius. Proses ini dipanggil drum mix kerana campuran berlaku dalam drum tu. Yg gambar di atas sekali tu (yg di luar negara), loji bancuhan paling simple. Batu dimasukkan ke cold feed bin, dihantar ke drum untuk dipanaskan dan dicampurkan dgn premix, seterusnya dihantar ke lori, dan dihantar ke tapak.


Gambar di atas menunjukkan silo, silo ini memungkinkan premix yang sama jenis disimpan buat sementara waktu sementara menunggu lori masuk. Dalam gambar di bawah kita tgk, silo tu ada 3 compartment, membolehkan ia menyimpan 3 jenis premix yg berbeza dengan hanya menukar haluan 4 tayar yg ada kat kaki conveyor belt. Dlm gmbr di atas,conveyor belt yg ada roda dkt tapak dia menukar haluan, tuang ke dalam compartment no. 3 dalam gambar di atas. Lori pulak tgh reverse utk masuk ke dalam silo ke 3.

Ulasan

dindirvana77 berkata…
Berkenaan aggregate yg dipakai adakah single saiz bermula dari 10mm, 14mm, 20mm, and 28mm?
Untuk grading?
Tanpa Nama berkata…
Adakah premix yang digunakan utk turapan biasa dan tampalan jalan sama?

Catatan popular daripada blog ini

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Bancuhan konkrit biasanya menjadi masalah bagi projek2 kecil... kerana biasanya projek2 kecil ini membuat bancuhan di tapak.... masalahnya berapakah nisbah bancuhan yg sebenar?? Kita juga banyak menghadapi masalah dalam google kerana google banyak memberi kaedah bancuhan dan bukan pengiraan.... Saya sendiri pernah berdepan dgn masalah di mana ada kontraktor berapakah bancuhan yg dibenarkan oleh JKR utk gred yg tertentu... masalahnya berpunca apabila kontraktor tidak mahu mengambil bekalan konkrit dari luar, kerana bekalan konkrit yg diperlukan adalah sedikit dan jauh dari tapak... maka penyelesaiannya adalah bancuhan sendiri.. namun bagaimana?? apakah nisbahnya?? Setiap rekaan bancuhan konkrit adalah berbeza2 mengikut bahan asalnya... agak susah untuk mengikut seperti dalam design mix yg diberikan oleh loji bancuhan kerana mereka menggunakan bahan kimia...sbg campuran lebih dikenali sebagai additive. Sya berikan kat sini nisbah bancuhan utk setiap gred, namun harus diingat... S

Premix

Kaedah membuat asas jalan ( roadbase ) hampir sama dengan kaedah subbase , cuma roadbase punya spesifikasi lebih detail dari subbase . Roadbase berfungsi sebagai penyebar beban kerana, beban tayar dari atas iaitu beban tumpu akan disebarkan ke bawah sehinggalah ke permukaan tanah. Mengikut formula yang kita belajar waktu ting. 5 fizik. P=F/A ( Pressure=Force/Area atau Tekanan=Daya/Luas). Kalau ikut formula tu makin luas kawasan, makin kurang daya yang ditanggung oleh tanah (subgrade). Jadi ketebalan setiap lapisan kerana semakin tebal sesuatu lapisan semakin jauhlah beban tersebar dan makin kurang tekanan yang diterima di atas tanah. Gambaran boleh disimpulkan melalui gambarajah di bawah. Daripada gambarajah di atas, Nampak kan makin tebal permukaan jalan atau roadbase , makin besar segitiga tu, jadi beban yang diagihkan dengan lebih seragam dan serata ke permukaan tanah. Mengikut Arahan Teknik Jalan 5/85 (‘kamus’ yang digunakan oleh jurutera jalan dalam merekabentuk jalan JKR, fungs

NISBAH BANCUHAN KONKRIT

Lean Concete G10 (Biasa digunakan sebagai konkrit melepa, tidak mempunyai kekuatan untuk menanggung beban) G10 ( 1 : 3.92 : 5.62) Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 169kg 12.5 mm Aggregate : 112kg River sand : 196kg Total water :  44liter Fresh concrete density: 2398 Kg/M 3 G20 banyak digunakan untuk bangunan2 kecil, rumah setingkat, dll G20 ( 1 : 2.48 : 3.55)  Cement : 50kg (1 bag) 20 mm Aggregate : 107 kg 12.5 mm Aggregate : 71 kg River sand : 124 kg Total water : 28 liter Admixture : 350gram dimasukkan dalam simen (admixture bertujuan untuk menambah kebolehkerjaan konkrit) Fresh concrete density: 2430 Kg/ M 3 G25 banyak digunakan untuk bangunan-bangunan tinggi, sperti lebih dari setingkat dan mungkin juga digunakan di bangunan-bangunan tinggi. G25 ( 1 : 2.28 : 3.27) Cement : 50 Kg 20 mm Aggregate : 98 kg 12.5 mm Aggregate : 65.4 kg River sand : 114 kg Total water : 27.5 liter Admixture : 300 gram Fresh concrete density: 2414 Kg/ M 3 G30 ban